Fråga om blöjor vid tältning och annat

Hej!
Med en ny familjmedlem blir det andra turer. Det finns säkert en massa smart man kan göra för att naturen ska upplevas på sitt bästa för hela familjen. Vi diskuterade härom dagen vad man gör med blöjor på t ex en helgtur i tält. Mannen föreslog tygblöjor (behöver bara ta med begr antal, går att tvätta), jag protesterade vilt (hur torka i ösregn, inte kul att handtvätta i kallvatten). Antar att ni ger mig rätt ;-)

Men vad gör man med använda blöjor? De blir ju en del större och tyngre... Elda upp dem? Bära med sig, antar jag? Hur transporterar man dem bäst?

Och om ni har andra smarta tips att komma med för att göra turen bättre, kom med dem!

Vi funderar på att göra en paddeltur till sommmaren, då är Odin ca 8 månader. Är det försvarligt?

Hoppas på några goda tips!

hilsen Britta
 
Trevlig läsning!

Börja med att läsa de trådar som redan finns; här finns nog många bra tips! Era alternativ är de vanligaste, att försöka tvätta eller bära. Mina erfarenheter säger att man lär sig packa väldigt disciplinerat med vuxenutrustning, för att klara ungarnas behov, och dit hör utrymme för att bära med säg sopor/blöjor tillbaka från turen. Min erfarenhet säger också att man inte blir borta så överdrivet länge, men barnens komfort kommer först, vilket inkluderar deras rumpor. Ta med några tygblöjor för tvätt, men det brukar vara skönt "moderna" ombyten också!
 
Mindre är mer

Är ni inte borta mer än en helg så tror jag att det enklaste är att använda vanliga blöjor och ta med sig de använda tillbaka till civilisationen. Att vara borta längre än en helg utan möjlighet att kasta blöjor tror jag inte är så smart av andra skäl (se nedan). Blöjor tar inte så himla mycket plats, speciellt inte om man har så mycket packutrymme som i en kajak/kanot.

Vi (jag, fru och två barn, 2,5 år och 8 månader) brukar alltid se till att det finns en snabb och enkel 'reträttväg' när vi är ute så att vi om något skulle hända lätt kan dra oss ur så att säga. Utan att måla fan på väggen, det är inte så kul att ha en dryg dagsmarch hem när barnet vaknar med feber och förmodad öroninflammation mitt i natten och det hällregnar och blåser ute.

För oss har det varit ett riktigt lyft att vara ute med kidsen. Man slipper gå/cykla så långt men får ändå rikligt med fika och tid att bekanta sig med området. En ren 200 meter bort kan bli samtalsämnet en hel eftermiddag och blotta tanken på att någon såg björn i grannkommunen förra året är nog för att hela familjen ska drabbas av rovdjursfrossa.

/Mille
 
Om du redan kör tygblöjor

Så fortsätt med det. Skall du ändå bära med dig blöjorna hem så ta med dig vad du behöver. Efter användning skölj upp och vrid ur. Hemma kan ni tvätta. Uppsköljda blir de inte så ofrächa på ett par dar.
Vi använder tygblöjor med komplement plast under natten och resor där vi kan slänga men inte tvätta.

Jag rekomenderar kortare turer med blöjbarn eller basläger/dagsturer. Små barn tenderar att generera en oproportionerlig mängd packning pluss att barnet själv skall bäras.. Alternativ är kanadensare så du slipper bära allt. Har själv burit ca 45 kg på en tur med barn där min fru bar barnet i bärstol. Lite för tungt.
 
Blöjor/flytväst

Mysigt! En åttamånaders är väl alldeles lagom att ta ut i kanadensare. Min erfarenhet är annars att även riktiga busar stillnar av gunget. Kolla bara en sak om Du använder "vanliga" blöjor - att de inte är så täta att barnet inte vänds rätt av flytvästen. Detta är ingen risk med tygblöjor, men jag har från flera håll hört att det kan vara det med modernare blöjor. De har så stor egen flytförmåga att de "stör" flytvästen, så att den inte klarar att vända barnet! God tur!
 
Gammal tråd

Nu är väl sonen ett år äldre men det går bra att paddla med tygblöjor. Vi gjorde det med äldsta dottern då hon var 1 år. En veckopaddling i Karlskrona skärgård. Engångsblöjor på natten. Två plastsäckar på akterdäck en med använda tygblöjor en med använda engångsblöjor.

Thure
 
Re: Blöjor/flytväst

4623; sa:
Kolla bara en sak om Du använder "vanliga" blöjor - att de inte är så täta att barnet inte vänds rätt av flytvästen. Detta är ingen risk med tygblöjor, men jag har från flera håll hört att det kan vara det med modernare blöjor. De har så stor egen flytförmåga att de "stör" flytvästen, så att den inte klarar att vända barnet! God tur!
På babysimmet/simskolan har det sagt:
Gamla flytvästar har för liten krage, de kan inte kompensera för flytkraften i alltiett-blöjan. Nyare flytvästar har större krage (och annat?) och klarar moderna blöjor. Kommer inte ihåg tillverkningsåret då flytvästarna modifierades, 2001?, 2002?. Tillverkningsåret ska stå på flytvästen, annars uppfyller den inte säkerhetsnormerna.
 
Hur går testerna till?

Jag har haft en mycket obehaglig upplevelse av detta med äldsta dottern hösten 1995. Vi paddlade i mitten av oktober med en VKV Yoo-A-Kim. Dottern var då 1 år och drygt 2 månader gammal och fanns i mittbrunnen. Hon klängde över sargen så att hon fastnade med nederkanten av flytvästen och tippade i vattnet och hamnade med ansiktet nedåt. hon var klädd i en vinteroverall. Flytvästen vände henne inte rätt utan hon låg kvar med ansiktet under vattnet medans vi backade kajaken. Kan ha tagit kanske 20 sekunder innan jag fiskade upp henne ur vattnet.

Jag undrar hur de testar flytvästar. Har barnen blöja vad har de för kläder? Är det barn eller dockor de testar på?

Thure
 
Re: Hur går testerna till?

thureb; sa:
Jag undrar hur de testar flytvästar. Har barnen blöja vad har de för kläder? Är det barn eller dockor de testar på?

Thure
Har letat på nätet men inte hittat något om hur testerna går till. Jag pratade med babysimläraren för fem år sedan om det. Hon visste/trodde(?) bara att det fanns tester för sommarklätt barn, dvs tunna kläder utan flytkraft. Vi frågade efter tester för vinterbruk eftersom vi åker skridskor, men det visste hon inget om.
Eftersom nyare småbarnsvästar ska klara blöjor så borde de väl ha test för det? Jag gissar att större delen av testerna görs på dockor, för att inte plåga barnen för mycket.
Om barnet har overall borde det vara dens flytkraft som ev stör flytvästens i första skedet, Det är först när overallen och kläderna under är blöta som vattnet kommer in till blöjan.
 
Hej

Det finns ju "badblöjor", speciella engångsblöjor till bad.
Vet inte om såna är bättre eller sämre.
mvh
Johan
 
Test av flytväst osv

Hej!
nu har några månader gått sen jag startade inlägget och Odin har fått vara med både på lite fjällvandring och tälttur (med engångsblöjor :) ). Vi har inte paddlat med honom, men varit i robåt. Han hatar flytvästen! så turera har blivit korta.

Jag frågade babysim-instruktören hur flytvästarna testas, hon sa att de hade en docka med blöja på som de släppte ned i vattnet på olika sätt. Vi tog med flytvästen på babysimmet en gång för att se hur västen uppförde sig. (en ganska gammal variant av 0-13kg viktklass från ca 2000 som jag fått ärva) Vi lade han försiktigt på magen, och västen vände inte honom runt...! Och han hade inte ens blöja på sig. Det var ju inte så bra, men nu visste vi det iallafall. Han har nu växt ut den så nästa väst blir av nyaste modell!

Britta
 
Bada med flytväst och blöja

Har vi gjort på babysimmet med vår son när han var ca 10 månader. Han var van att dyka så vi la honom med ansiktet ner och han rullades runt utan problem och hamnade på rygg. På sig hade han en vanlig modern Liberoblöja för ett barn runt 12 kg. (Lite OT men den svällde till minst 3 ggr det normala, rymmer massor av vatten.)

Vi släppte även honom ner i vattnet för att likna ett fall från båt så han kom under vattnet. Han kom upp åt rätt håll, på rygg.

Om jag blev fundersam skulle jag absolut bekosta ett besök med mina barn på badhuset och prova den faktiska utrustningen. Det kan ju vara så enkelt att flytvästen inte sitter som den ska och behöver justeras, även om det fungerar i teorin.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.