Formgjuta innersko slalompjäxa

Hej!
Har köpt ett par Lange XT3 130 LV GW slalompjäxor och då de inte fanns i någon butik hemmavid fick det bli webshopping.
Jag har mailat Lange support och frågat och mina innerskor går att värma och forma efter fötterna men de säger att det ksa göras med speciell utrustning och inte med några hemma-lösningar.
Mina förra pjäxor är också formgjutna och det uppskattar jag och mina fotknölar.
Lokalt har jag en butik som gör "boot-fitting" av andra pjäxmärken och jag vill ju gärna få mina nya pjxöor tillpassade och undrar hur pass avancerat och olika det är mellan olika märken?
Tänkte gjuta ett par sulor också.

Är det så enkelt att om man kan formgjutning (försöker undvika att säga "boot-fitting") av ett märke så kan man alla?
Eller är det skillnader mellan olika märken, t ex vilken temperarur de ska värmas till osv?

Riskerar jag att förstöra mina pjäxor om jag går till en butik som gör andra märken?
Eller är jag onödigt fundersam?

Jag kan vänta tills jag är vid bergen i vinter men har de gärna redo redan hemmifrån nu i höst å jag kan ut och åka med sköna pjux direkt.

/Patrik,
 
Tror inte det är något problem för en bra alpinaffär. De brukar ha en speciell ugn att värma innerpjäxorna i.

Thure
 
Jag skulle kolla upp omdömen om stället innan. De flesta kan nog göra det, men det är ju lite av ett hantverk som man blir bättre av med erfarenhet. Om de inte är klåpare så borde de dock inte kunna förstöra innerpjäxorna av att baka dem, det är värre med sprutade innerskor som inte går att göra om. På Freeride lär du kunna få svar på vem som rekommenderas i ditt närområde, alternativt kolla upp vilka lokala alpina klubbar brukar använda.
 
Tack för svar, har fått ungefär samma svar från freeride, kom också på att fråga där efter jag frågade här.
Jag tror jag vågar mig på att prova hemmabutiken i förväg, de går väl att värma om ifall det inte blir helt rätt, så i värsta fall blir det besök i bergsnära butik till vintern, men hoppas kunna använda den tiden till åkning istället.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Du fick ett i mitt tycke vettigt svar från Freeride:
"Värma innerskorna och gjuta sulor kan han gott göra innan han är på plats. Pratar vi om bootfitting på riktigt så finns det absolut fördelar med att göra det i samband med åkning."

Lycka till med pjäxorna. Det finns en orsak att jag inte byter pjäxor ofta. När jag väl hittat något som passar så används de till de mer eller mindre gett upp. Pjäxor som inte passar kan helt förstöra nöjet med skidåkning, precis som ett par kängor som ger skoskav helt kan förstöra vandringen.

Pjäxor och kängor är rätt lika. Det är först när de används man märker om de passar. Det går att prova hur mycket som helst hemma, men det kan ändå bli annorlunda vid faktisk användning.
 
Du fick ett i mitt tycke vettigt svar från Freeride:
"Värma innerskorna och gjuta sulor kan han gott göra innan han är på plats. Pratar vi om bootfitting på riktigt så finns det absolut fördelar med att göra det i samband med åkning."

Lycka till med pjäxorna. Det finns en orsak att jag inte byter pjäxor ofta. När jag väl hittat något som passar så används de till de mer eller mindre gett upp. Pjäxor som inte passar kan helt förstöra nöjet med skidåkning, precis som ett par kängor som ger skoskav helt kan förstöra vandringen.

Pjäxor och kängor är rätt lika. Det är först när de används man märker om de passar. Det går att prova hur mycket som helst hemma, men det kan ändå bli annorlunda vid faktisk användning.
Anledning till nya pjäxor är att kunna åka med "pinnbindning" ("tech-bindning" med gåläge) , mina (värmeanpassade) befintliga pjäxor finns kvar för åkning med traditionell slalombindning.

/Patrik
 
Alla bättre alpinbutiker ska klara av att formgjuta innerpjäxan. Finns väl någon i alla större städer i Sverige skulle jag säga. Alpingaraget i Stockholm är riktigt kunniga!

Men se till att gå dit och prata med dem innan och förklara vad du vill få till. Jag tvekar på att de ersätter dig om det inte blir som du tänkt dig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.