Första löshälskridskor?

Klubbkompis Hasse Å. rapporterar i http://www.skrinnari.fi :

===========
Inget nytt under solen / Ei uutta auringon alla

Freeheels är ingenting nytt, (redan de gamla grekerna...., no inte riktigt) såg i Fiskars, i Fiskars museum gamla freeheels skridskor (se bilden).

Ganska intressant, åtminstone jag hade uppfattningen att freeheels, och i synnerhet fjädrade sådana, var en synnerligen ny uppfinning, men tydligen inte.

attachment.php

===============

Har någon sett motsvarande i Sverige?

spr
 
Intressant variant - repellerande häl!

Vad skall man annars kalla denna omvända 'hälretur'?
Skoplattan förefaller vara gjord av fjäderstål som rimligen borde givit en om inte ljudlös isättning så dock en otroligt mjuk sådan. Ut och testa.....nägon?

T
 
Min första tanke när jag såg bilden var att ”bakdelen” har gått sönder. Fästet fram ser rätt lika ut som "fästet" bak, fast det saknas något som håller nere ”bladet”.
Men om så vore fallet varför har man valt ett fjäderstål (icke plant stål) ?

Jag blir lite konfunderad. Är det en slits (öppning) för rem mellan nitarna fram? Och det mörka under fästet bak, vad är det ? Det vore kul med lite fler bilder från andra vinklar.


Per Brune
 
Rostfri fjäderplåt

Har redan testat.Betydligt trevligare att åka med än fast häl. Konstruktionen är mycket vridstyv och stadig i sidled.En stor fördel är att man kan använda sina gamla ingångna pjäxor.
Kan sätta in en bild, men hur gör man?
 
Såg skridskorna

i julhelgen på Söderbysjön. Fjäderstålet ökade skridskons vikt 100 gram. Troligen kan man skära ned mycket av aluprofilen i gengäld.

Skulle kunna vara en intressant utvecklingsmöjlighet att åka med lätta skor typ de som Bo Gustavsson använder.

Bild kan du lägga in någonstans på en webserver och länka till. Hur du gör framgår av om du klickar på svara med citat på bildinlägget ovan. Det går t ex att använda skridskonätetets bildserver om du är medlem där eller någon av gratissiterna. Även Utsidan har albumsmöjlighet men där kan endast lågupplösta bilder laddas.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.