Försäkring

Jag har byggt en strippkajak under vintern som jag just börjat använda.
Behöver man ha någon extra försäkring för kajaken? eller täcker hemförsäkringen den? Försäkringen bör ju täcka stöld, alvarligt haveri, eller att den trillar av biltaket.
 
klubbsson; sa:
Jag har byggt en strippkajak under vintern som jag just börjat använda.
Behöver man ha någon extra försäkring för kajaken? eller täcker hemförsäkringen den? Försäkringen bör ju täcka stöld, alvarligt haveri, eller att den trillar av biltaket.

min hemförsäkring täckte inte allt så jag valde en småbåtsförsäkring till den... kostnad ca 300 /år..
 
Pratade just med Trygghansa där jag har hemförsäkringen, och den täcker för Kajaker upp till 35000kr. Så det är bara att paddla på.
 
klubbsson; sa:
Pratade just med Trygghansa där jag har hemförsäkringen, och den täcker för Kajaker upp till 35000kr. Så det är bara att paddla på.

intressant för jag var tvungen att ta en småbåtsförsäkring...
för trygg hansa...
 
hobbes; sa:
klubbsson; sa:
Pratade just med Trygghansa där jag har hemförsäkringen, och den täcker för Kajaker upp till 35000kr. Så det är bara att paddla på.

intressant för jag var tvungen att ta en småbåtsförsäkring...
för trygg hansa...

Jooo... en båtsförsäkring skulle man ha enligt Trygg-Hansa när jag pratade med dem i förra veckan.

Nedanstående är hämtat från Trygg-Hansas villkor för Hem-, villahem- och fritidshusförsäkring

"FÖRSÄKRINGEN OMFATTAR INTE
Motordrivet fordon, husvagn eller annat
släpfordon, roddbåt, ångbåt, motorbåt,
segelbåt, windsurfingbräda, vattenskoter,
svävare, hydrokopter och luftfartyg."

Rimligtvis borde kajak gå som roddbåt, i alla fall kommer säkert försäkringsbolaget att hävda detta vid en eventuell skada.


// Pär
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.