Det var nån som skrev i en annan tråd (apropå regnställ) att "regnar det mer än en vecka så blir man blöt oavsett hur bra regnställ man har". Då gäller det att man har kläder som är lätta att få torra. Syntet är nyckelordet. Bomull är totalförbjudet om det ska gå snabbt att få torrt. Ett par jeans tar flera timmar att torka även om det är soligt och blåsigt, ett par byxor i polyster är i princip torra så fort du vridit ur dem.
I plastpåsar kan man väl förvara sånt som redan är torrt, men är det det minsta funktigt bör det ju förvaras så fukten kan vädras bort. Det krävs alltså ventilation.
Det behövs inte så mycket värme för att torka kläder (av syntet), ventilationen är ofta viktigare än värmen. Det som värmen främst gör är att den påverkar hur mycket fukt luften kan binda. Om du har luft som är helt mättad av fukt och värmer upp den så kommer den kunna binda mer fukt. Om du tvärtom kyler luften kan den inte binda lika mycket och fukten kondenseras.
Till viss del hjälper värmen också till med att få fukten att förångas, men inte så mycket som man tror.
Jag har på jobbet här kollat lite en gång. Jag hade ett kärl som stod i rumstemperatur, vid 20% luftfuktighet dunstade det 6 mikroliter i timmen ur det kärlet. Höjde jag luftfuktigheten till 65% (fuktaggregat) men hade samma temperatur så var avdunstningen nere under 0,5 mikroliter i timmen.