Förfrågan från US Canoe Association

Fick mejlet nedan till en e-postlista jag "basar" för (adress seakayak@egroups.com, eller också numera seakayak@yahoogroups.com) - jag kan i princip inget om racing så kanske någon annan kan hjälpa till..

>Have you ever seen racing sea kayak specifications >published? I just got onto the United States Canoe >Association sea kayak committee and we are to provide >clarification for our sea kayak spec. Right now,
>we basically have it as 10% beam to length at the >water line. Any leads that you might provide would >be appreciated.
>
>TKS
>
>David Lamb,USCA
>Youth Committee
>Sea Kayak Spec Committee

/Niilo
 
Nope

Nej det finns inga egentliga regler för havstävlingar Kanotförbundet har bara regler för slätvatten och marathon kanoter.

Norge och Danmark tror jag har någon regel om 0.52 bredd och 5.2m längd och att kajaken skall ha täta skott.

Bäst är förstås om man inte har några regler alls utan låter naturen ha sin gång. Längden för snabba havskajaker börjar nu stabilisera sig någonstans runt 5.5meter längre kajaker får besvär med avdrift och för stor våt yta. Obs detta gäller förstås längden i vattenlinjen. Se också hur vackra dom nya Nelo kajakerna ser ut om man jämför med dom märkliga vingkajaker som fanns förut. Att ha en maxlängd på 5.2m är ganska praktiskt eftersom det är en bra längd och det blir lättare för klubbar och folk att förvara kajakerna.

Obs detta är helt personligt och jag vet att det som vanligt finns folk som tycker tvärsom :)
 
Havstävlingar

Det vore roligt om tävlingar på havet blev vanligare, jag tror det kan bli en stor idrott så småningom.
En del tycker inte att man ska tävla i friluftsliv men jag tror att många som paddlar mycket långfärder skulle vilja prova sina krafter och utveckla sej genom att tävla, helst i samma kanot som man paddlar långfärd med.
Jag tror det behövs lite regler annars kan det bli en prylsport. Först och främst en viktgräns på ex.vis 15 kg för att få kanoter som håller länge.
Om man inte har någon minimibredd kan det finnas risk att man väljer en smalare/rankare kanot på mera skyddade banor eller att smalast höfter vinner.
Jag tror att kanoter av typ Defender skulle vara en bra modell för alla möjliga tävlingar både på bana, i strömmande vatten och på havet.
Det skulle vara idealiskt med en kanot som går att använda till allt ,långfärder, motion, bantävlingar,
forspaddling och havs eller skärgårdstävlingar.
 
regler

Det finns ju fler tävlingar av långlopps karaktär redan nu. Kanske inte riktigt rena havslopp men ändock. Mem man har trots det svårt att få folk att komma till tävlingarna. Men jag tycker precis som du att det borde vara en tävlingsform som borde tilltala många. Paddling är en bra motionsform och det är kul morot att åka iväg på tävling någongång på säsongen.

Viktregeler brukar bara resultera i att folk lägger vikter under sitsen istället för att satsa på starkare skrov. Och ett tävlingskrov måste vara styvt det får inte finnas något flex så bygger man för tunt så kan man förlora i fart. Och vilken tävlande sätter sig i en kajak som riskerar att gå sönder under tävlingen?

Samma med bredden ett för smalt skrov ger sämre sjöegenskaper och stabilitet Föresten är väl Defendern bara 46 cm bred.

Och det är alltid dom som satsar mest som köper dom finaste båtarna. Men dessa mäniskor är också dom satsar mest även när det gäller träning . Så det är ofta betyligt mer bakom bra resultat än bara ett bra skrov.

Själv är jag bara en medelmåttig motionär men jag skulle vilja ut mer, i år kom jag tyvär inte iväg på någon tävling alls vilket är trist

Hans
 
Jag är så pass medelmåttig motionär att bara tävlingsadrenalinet i sig förmodligen skulle vara alltför påfrestande för pumpen :) Mycket spännande - och fascinerande - tycker jag havstävlingar är.

Klistrar in här nedan de regler som ASKR håller sig till..
---
Reglement for Race

1/ Kajakk

Skroget skal tåle ei belastning på 60 kg på baugen uten gjennomsynk. Lasta skal plasseres vertikalt over punktet hvor baugen skjærer vannflata.

Kajakken skal ha minst to vanntette skott eller flyteposer.

Dekksutrutsning skal bl a omfatte festeordninger som gjør det mulig å feste ene enden av åra til kajakken for å kunne bruke åra med påfestet flytelegeme som utrigger. Slepetau foran eller bak, eller løkker/handtak som kajakken kan løftes eller slepes etter.

Kajakk med last og utrustning skal til en hver tid veie minst 30 kg.


2/ Utrustning som skal være i/på kajakk/padler

Spruttrekk (skal alltid være på padleren)
Redningsvest (alltid på hvis ikke løpsledelsen gir beskjed om annet før den enkelte deletappen)
Lensepumpe eller øseredskap
Reserveåre (et par, lett tilgjengelig)
Kompass
Kart (deles ut ved registrering, det kan også brukes egne kart)
Nødbluss (deles ut ved registrering)


3/ Selvberging

Deltakerne skal før konkurransen vise at de er istand til å gjennomføre effektiv selvberging. Denne godkjennes ved å demonstrere rulle eller ved at
deltakeren selv berger seg fra en situasjon der han befinner seg i vannet ved siden av kajakken med vannfyllt cockpit. Øvelsen skal gjennomføres
kontrollert, og anses gjenomført når kajakken igjen er «sjøklar».

Nærmere opplysninger om tid og sted for demonstrasjonen i selvberging blir gitt ved registering, dagen før konkurransen starter.


4/ Konkurranseregler

Deltaker som mottar hjelp under racet blir diskvalifisert. Som hjelp regnes å henge seg på bølgene fra øvrig båttrafikk, motta hjelp til å finne
ruta samt annen support under padling.

Ødelagt åre tillates byttet i tilsvarende ved nærmeste etappestasjon.

Eventuell reservebåt skal være tilsvarende den kajakken deltakeren konkurrerer med, og skal være godkjent av løpsledelsen.

Disse regler gjelder foran de internasjonale reglene (ICF) der det er avvik.
---

/Niilo
 
Hasse! Än finns chansen!

Den 9 september ordnar KK Mälarpiraterna i Sigtuna ett motionslopp på 16 km. Skriv till malarpirat@obergsrev.se för mer information. Denna säsong är första gången som jag själv kör några lopp och det blir en sporre att träna ordentligt tycker jag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.