Förböjda knän

Häromdagen var jag tvungen att lite snabbt slänga ihop en friluftsbyxa då mina sista fjällrävenur bestod mer av stoppningar och lagningar än av tyg. Jag gillar förböjda knän på friluftsbyxor så jag tänkte beskriva hur jag gör, det är sånt jag spenderade en del tid med att fundera på förr om tiden. Ni får ursäkta bildkvaliteten då jag bara tog lite snabba bilder ad hoc så att säga.

Hursomhaver, betrakta följande bild:
15909452879_cc182690a2_c.jpg

Till vänster ser vi frambyxen i knähöjd, och till höger motsvarande bakbyxa. Principen är att göra sömmarna på frambyxen kortare medan vi behåller längden över knäet, för bakbyxen behöver sömmarna vara lika lång som frambyxen medan vi vill hålla in under knäet. Jag valde att göra en serie på tre små insnitt centrerade kring knäet, dessa insnitt kan såklart inte gå hela vägen eller ens halva vägen då vi vill ha en viss rörelserymd för knäet. Jag gjorde varje insnitt 1/4" och 2" långt (därvid vet vi att sömmarnas längd minskades med 3/4"). På bakbyxen får man göra lite annorlunda, jag valde att skära ut en 1 ½" bred panel centrerat över knälinjen, sen skålade jag ur mittlinjen 3/8" på över- och underdel, panel behöll jag rak, härvid försvann 3/4". På dessa delar måste sen sömsmån läggas till (jag använder 3/8" som jag är van vid). Eftersom insnitt och urskålade sömmar inte matchar i form blir det såklart inte 100% jämnt fördelad böjning, men det blev faktiskt helt ok.

Vid sömnad valde jag att sy insitten innan jag overlockade alla delar, jag overlockade panel och bakbyxdelar innan jag stickade ihop det. För att undvika skav (och i bakbyxans fall bibehålla vindtätthet stickade jag ner alla sömsmåner tätt intill sömmarna.

Här är resultatet:
15909453299_778fc8150c_c.jpg

Notera att det var en snabbvariant till mig själv, så inget finlir (kolla slarvfickan, hahaha) eller handarbete. Hade formen av förkortning och förlängning över sömmar matchat helt och hållet hade byxan legat slätt nu. Men det är ju sällan en friluftsbyxa används så. Byxans längd kommer behöver provas in då det som sagt försvunnit lite längd i sömmen och över mittlinjen bak.

Glad festivus på er.
 
Imponerande att "lite snabbt svänga ihop en friluftsbyxa"!
Visa gärna mer bilder vid tillfälle på de prylar du syr samt såna här tricks och tips, kanske också hur t ex dessa byxor ser ut på insidan. Som du skriver, för att undvika skav och vinddrag, vad behöver man göra? Krävs en overlockmaskin, eller hur långt klarar man sig på en enkel maskin med raksöm och zickzack?
Vore helt enkelt kul att se mer av det du gör!
 
Imponerande att "lite snabbt svänga ihop en friluftsbyxa"!
Visa gärna mer bilder vid tillfälle på de prylar du syr samt såna här tricks och tips, kanske också hur t ex dessa byxor ser ut på insidan. Som du skriver, för att undvika skav och vinddrag, vad behöver man göra? Krävs en overlockmaskin, eller hur långt klarar man sig på en enkel maskin med raksöm och zickzack?
Vore helt enkelt kul att se mer av det du gör!

Jag jobbar som skräddare så jag syr mycket. Majoriteten (helskräddade byxor och kavajer) är nog helt ointressant för de flesta. Men när det gäller friluftsartiklar till mig själv så kanske det finns en del småsaker som kan vara intressanta. Det är liksom inte så svårt att slänga ihop en byxa om man skurit till och sytt hundratals byxor innan.

Min laddare till min kamera är annorstädes så jag kan inte visa hur de ser ut på insidan. Men lite kort kan jag säga att jag har overlockat alla kanter, byxan är ofodrad, gylftillägget på höger frambyx har en skomakare som knäppes innanför linningen på vänster frambyxa. Jag har använt väfttrikåklister på fickkanter och gylfkanter för förstärkning, dessutom har fickkanter på framfickor och bakficka förstärkts med en tunn men formfast lärft av linne (holland linen på engelska, finns ingen bra svensk term). Jag valde fickor i sidsöm för sidfickor, och en enkelpasspoalerad ficka med lock som höftficka, ficklocket är också klistrat. Benfickorna har två veck och bälg i sidan bakåt, samt en bälg i nederkant som går från noll i framkant till samma bredd som sidbälgen bakåt. Detta för att jag tycker att bälgar framåt är osmidiga. Linningen är lite old school då den inte är påsydd utan påskuren,det är alltså inte ett löst midjeband utan fram- och bakstyckets tyg har påskuren längd för linning. Linningsförstäkning är i en nylonlärft som är vändsydd i överkant, men friliggande innanför linningsbesättningen som är skuren i plaggets tyg. Förstärkningen hålls på plats med en stickning. I mitt bak finns det en fiskstjärt, då byxan är ämnad att bäras med hängslen (hängsleknapparna sitter för nuvarande på insidan men misstänker att jag vill ha de på utsidan med en förstärkningsknapp på insidan). De är så kallat full cut, dvs rätt högt skurna (strax nedanför naveln), detta för att minska vinddrag mellan jacka och byxa. Istället för bälteshällor har byxan två midjeslejfar, och för att underlätta knivbärande har jag stickat på ett dubbelvikt nylonband som håller en metall D-ring vari en kniv eller annan mindre utrustning kan fästas med en karbin- eller pistolhake (i värsta fall en knop). Fickor i sidsöm ser bra ut men är inte vidare praktiskt för friluftsbruk kan jag avslöja efter ett par dagars testperiod. Som addendum till tidigare inlägg kan jag säga att den mittersta linjen på mönsterdelarna är knälinjen, om det inte framgick.

Om du vill ha tips på sömnad eller tillskärning är det nog lättast om du säger vad du söker så kan jag se om jag har något tips. Annars hade det liksom blivit flera volumer av text. Men generellt, sicksack är inget bra att använda som kantavslut, då är det bättre att använda sig av fällsömmar eller bandkantning (lämpligtvis med tunt skråband i nylon eller PES). Jag kan gå in i detalj på varför sicksacken är ett värdelöst alternativ, men orkar inte skriva om det nu. Idag kan du få en beggad overlock för under 1000 spänn så det är inget att orda om. Jag använder främst en vanlig raksömmare (unicorn eller en gammel pfaff med kopplingsmotor) och en tretrådsoverlock (juki), behöver inte mer eftersom jag sällan/aldrig arbetar med trikåtyger (använder ibland en tränsmaskin och en knapphålsmaskin men det kommer folk här aldrig komma i kontakt med ändå).
 
Varför inte sjösätta din kunskap till en affärsidé gro? Det finns säkert flera som vill ha specialsydda plagg. En fundering är typ fjällrävens specialserie som har grövre tyger. En kompis till mig är närmare två meter och riktigt kraftig utan att vara tjock och han har svårt att hitta rejäla friluftsplagg.
 
Varför inte sjösätta din kunskap till en affärsidé gro? Det finns säkert flera som vill ha specialsydda plagg. En fundering är typ fjällrävens specialserie som har grövre tyger. En kompis till mig är närmare två meter och riktigt kraftig utan att vara tjock och han har svårt att hitta rejäla friluftsplagg.

Jag är redan heltidsanställd och det är ingen som vill betala den verkliga kostnaden i sverige. Svenskar hatar kvalitet. Vi är de stolta föräldrarna till ge-kås, h&m och ikea. Det första som folk tänker på här är priset, ingen bryr sig om kvalitet, ursprung eller miljöpåverkan. Vi har alltid varit snabba med att avfärda det gamla till förmån för det nya (privatiseringsivern av offentliga sektorn, som mest liknar en serie skalbolagshärvor, skulle till och med ge thatcher en varm magkänsla), kommer ni ihåg folkaktien telia? Hahhaha. Vi är det landet inom eu som snabbast förkastat alla gamla hantverksyrken till förmån för modern produktion där ingen kan något förutom det lilla moment de utför. Vi var det första landet som sålde ut all tekoindustri till länder med lägre lönekostnader helt utan tanke på vad som skulle komma (jämför borås med huddersfield eller como), vi är också det landet där vi helt okritiskt anammat vad nyliberala tankesmedjor sagt till oss om lönsamhet och ekonomiska teorier helt utan tanke på att det finns ett liv utanför bokföringens siffror.

I nuläget tar skrädderiet jag jobbar för £700 för en helskräddad byxa (och än mer för en kavaj), kundkretsen för det i sverige är extremt liten, ännu mindre om man bara skulle ägna sig åt friluftskläder. Vi har en väntetid på tre månader minst, oaktat vilken tid på året det är. Finns inga incitament alls för mig att flytta hem för att sy friluftskläder. Däremot kan jag dela med mig av små kunskapskorn (det finns knappt någon kunskap om tillskärning kvar i sverige, därav konfektionens dåliga passform) om det finns något intresse.
 
Jag är redan heltidsanställd och det är ingen som vill betala den verkliga kostnaden i sverige. Svenskar hatar kvalitet. Vi är de stolta föräldrarna till ge-kås, h&m och ikea. Det första som folk tänker på här är priset, ingen bryr sig om kvalitet, ursprung eller miljöpåverkan.

Finns inga incitament alls för mig att flytta hem för att sy friluftskläder. Däremot kan jag dela med mig av små kunskapskorn (det finns knappt någon kunskap om tillskärning kvar i sverige, därav konfektionens dåliga passform) om det finns något intresse.

Det är möjligt att det är så, men samtidigt har väl svenska friluftskläder väldigt gott rykte internationellt vad gäller passform, funktionalitet och kvalitet?

Kostym tror jag är underskattat som friluftsplagg... :p
 
Det är möjligt att det är så, men samtidigt har väl svenska friluftskläder väldigt gott rykte internationellt vad gäller passform, funktionalitet och kvalitet?

Kostym tror jag är underskattat som friluftsplagg... :p

Möjligtvis har de gott rykte internationellt i Sverige i övrigt nej. Tyskar gillar fjällräven och excentriker gillar KM och Hilleberg men gott rykte är att ta i. Alla svenska märken har utländska motsvarigheter mer eller mindre. Sen passform tycker jag inte något friluftsmärke har lyckats med, kvalitet har vi ingen, möjligtvis hilleberg. Funktionaliteten är den samma som internationella märken.
 
Delar fullt ut gros syn på svenskens ovilja till verklig kvalitet. Att passform och funktion på friluftskläder är sisådär behöver man bara läsa utsidan för att förstå.
Skräddat är bäst både i kläder och skor!
Go fortsättning!
 
Möjligtvis har de gott rykte internationellt i Sverige i övrigt nej. Tyskar gillar fjällräven och excentriker gillar KM och Hilleberg men gott rykte är att ta i. Alla svenska märken har utländska motsvarigheter mer eller mindre. Sen passform tycker jag inte något friluftsmärke har lyckats med, kvalitet har vi ingen, möjligtvis hilleberg. Funktionaliteten är den samma som internationella märken.

Själv tillhör jag excentrikerna :p

God jul!
 
@gro:

Alltid kul att få kika in i en ny värld, tack för det du delar med dig!
Jag bor i främmande land (där skräddare och kläder är billig, onödigt billiga )och här har jag inte riktigt tid och ork till något liknande detta, men är lite sugen en dag när jag flyttat hem att knåpa lite själv. Min syrra har en overlockmaskin och bara hobbysyr grejor för eget bruk och till nära vänner, kul att sy fritt från tanke till plagg eller pryl genom att prova sig fram. Men jag gissar att man efterhand vill lära sig mer, typ dina tips!
 
Tack Gro för bilder och beskrivning! Jag är djupt imponerad av dig som skicklig skräddare och håller med om att hantverksskicklighet är satt på undantag i Sverige. Jag skulle nog inte ge mig på att sy egna friluftsbyxor kanske men jag tar gärna fram min gamla Singer för att laga eller ändra. Det är trist med inställningen att jag köper hellre många och billiga än få av fin kvalitet (och dyrare). Jag älskar fin kvalitet och avskyr att slänga saker som inte är utslitna. Jag har nästan alla mina grejer i 10, 20 eller 40 år. Om vi alla satte i system att vårda, laga och vara rädda om våra saker skulle vi spara på jordens resurser. Fast jag vet inte vad som skulle hända med tillväxtmålet förstås.
 
Många av de scotska jaktguiderna byter från traditionsenlig tweed till goretex när jaktgästerna åkt hem. Sen att en jaktdag kostar en svensk normal årslön och kräver traditionsenliga kläder och jaktvapen avskräcker de flesta svenska jägare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.