Föräldraledig hösten 2008, Botkyrka

Jag är föräldraledig med min son under hösten. Det kommer förhoppningsvis att bli en hel del aktiviteter i naturen.

Är det någon som har gjort någon kul uteaktivitet med sin knodd?
Kanske någon annan föräldraledig som vill utbyta idéer.
 
Hur gammalt är ditt barn?

Jag är också ledig med vår 8 månaders tjej. Just nu är det väldigt väldigt roligt att titta på djur, så vi försöker åka till ställen där det finns bondgårdar. T ex finns ju Stora skuggan vid Universitetet, men det finns säkert liknande ställen söder om stan.

Jag är nästan alltid ute och går med henne i vagnen. Det finns näst intill obegränsade variationer. Själv bor jag i Hammarbyhöjden och har Nackareservatet runt knuten. Det blir många promenader runt Hellas-området, Erstaviken, Skogskyrkogården och in mot stan.

Stockholm tycker jag även har förvånansvärt mycket bra lekplatser. Sådant var man ju helt blind för innan man fick barn, men nu ser man dom lite här och där. På söder finns kanonlekplatser både vid Nytorget och bakom skatteskrapan.

Jag har precis beställt boken 08 för 0-8 år och väntar på att bläddra mer i den. Den tipsar om saker man kan göra i stockholm med barn upp till 8 år. Det verkar finnas allt från besöka bondgårdar till museum till andys lekland.

// Johan
 
Cykla är kul

Vår dotter på 14 månader älskar att åka cykel (eller kocka som hon uttrycker det) i barnstol (polli). Järvafältet är tacksamt med många stora och små djur.
 
Bra idé

Hej!

Jag är också hemma i höst. Min son är 11 månader. Vi har i ärlighetens namn inte varit så mycket i naturen. Visst går vi i grönområdena runt i kvarteren där vi bor (Hässelby) men så mycket studier av naturen har det inte blivit. Mest beror det nog på att jag tänkt att han inte förstår så mycket av det. Förmodligen en dum och ogrundad tanke. Gör ni något speciellt när ni är ute?

Jesper
 
Nej, inget speciellt så men barn har en förmåga att kunna intressera sig för och undersöka allt. En kotte går t ex bra att titta, smaka och pillra på i flera minuter. Lövhögarna som finns nu är roliga att krypa och kliva i, för att inte tala om vattenpölar. När vi cyklar kommenterar dottern allt som vi passerar med diverse ljud och enstaka ord.

Kort och gott: Gör något som du själv tycker är roligt så kommer grabben att gilla det också.
 
Cyckel och geocaching

Vi skaffade en barnsits till cykeln för fågra månader sedan och det var ju en fullträff. Sonen (1 år) ropar glatt när det går fort utför och uppmärksammar mig på alla bilar "be" och bussar "bu" som vi möter. Dessutom så kommer vi till lite andra ställen än skogsdungen utanför husknuten, och det är ju roligt för pappa. Nu har vi cyklat runt och testat de flesta lekparkerna i Tullinge.

Jag har också köpt en GPS och börjat leta efter geocacher. Mycket roligt och det går utmärkt att kombinera med barnvänliga utflykter. Jag letar skatter och sonen letar kottar eller pinnar.

Huvudsaken är ju att barnet ska ha det bra, fika och extra kläder finns alltid med i packningen.
 
barn och friluftsliv

Hej!

Jag är mamaledig sedan April 2008 och under sommaren har jag och Emil ( nu 8 m) cyklat mycket med CHARIOT COUGAR. Nu under vintertiden oker vi längdokning och en liten en timmes toptur har vi gjort.

Lycka till och har det roligt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.