Flytande impregneringsmedel?

För 10-talet år sedan impregnerade jag sömmarna på min kåta med ett flytande impregneringsmedel från Mckinley. Flaskan liknade en flaska symaskinsolja, men gul. Idealisk att bara hälla på sömmen uppifrån och ner. Vätskan tränger in (bomull/poly-kåta), följer sömmen inne i sömmen och stelnar efter kort tag som plåsterspray inne i sömmen. Perfekt, har hållit överallt tills nu, när det kan börja läcka lite i en av sömmarna. Bara få droppar än så länge, men det ska kväsas i sin linda.

Lögn dock att få tag på medlet. Någon som har ett tips?

Raskesven
 
Vax metoden...

Har du provat med vax som du gnuggar in, sen använder du varmluftspistol/hårtork alternativt strykjärn... för att låta det smälta in i alla skrymslen och vrån och som sen stelnar efter det har svalnat!

Så impregnerar jag diverse tyger från kläder, ryggsäckar och tältdukar etc. som kräver impregnering.

Prova att smälta ihop bivax, paraffin (den fasta sorten, inte olja) och lite dalbränd tjära i ett vattenbad, sen pensla du bara på i ett jämnt lager med en varmluftspistol/hårtork. Samla ihop resten i en behållare och låt det stelna. Den hårda massan kan du gnugga ut på tyget och sen värma in det med varmluftspistol/hårtork igen. Vill du ha det skyddat mot eld och gnistor kan du blanda in lite borax. Bivax funkar tyvärr inte själv, utan blir för stelt och spricker, men blandat med paraffin så funkar det bra, det är samma som Fjällräven har i sitt Grönlandsvax. Tjäran skyddar tyget mot UV och annat skadligt, samt luktar gott.

Denna blandning har jag använt på diverse tyger från kläder, ryggsäckar och tältdukar etc. som kräver impregnering. och det fungera förträffligt, och är miljövänligt...

Prova först på en provbit tyg först, och är det till belåtenhet... Då är det bara att köra!

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Finns ju en uppsjö med flytande impregneringsmedel samt sprayflaskor, men du kanske har skäl att inte använda dessa? Själv använder jag Imprenex och Athome och de fungerar bra för mig även om de har en tendens att försvagas över tid på kläder, precis som alla andra märken jag känner till inklusive vax.
 
Märket du brukat försvinner in i töcknet ca 1995. Men varför inte lösa våtrumssilikon i bensin och pensla på det när kåtan är uppe. Så är det klart! Själv stryker jag på bägge sidorna, fungerar väl.
Mckinley tycks numera nöja sig leverera till industrin.....
 
Märket du brukat försvinner in i töcknet ca 1995. Men varför inte lösa våtrumssilikon i bensin och pensla på det när kåtan är uppe. Så är det klart! Själv stryker jag på bägge sidorna, fungerar väl.
Mckinley tycks numera nöja sig leverera till industrin.....

Nej du johan, McKinley som märke existerar fortfarande. Ägs väl intersport förresten?

Jag hade nog använt silikon seam sealer.
 
Så roligt, men själv frekventerar jag inte Intersport längre. Produkten lär finnas kvar så den är väl bara att beställa hem om man vill ha den.
Ägs av eller distribueras via menade du väl.
 
Jag har använt något som heter cotton guard eller liknande en stor sprayfflaska coh ska vara bra för miljön om jag inte minns fel. Har använt det på en ventile jacka och sprayade på och arbetade in med en svamp, har funkat kalas och tillhör väl en av de bättre impregneringarna jag använt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gregorius Flytande bränsle Utrustning allmänt 1
calee Iphone flytande? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.