Flyger med cykel från Paris imorgon (24/7)!

Jag har bokat flygbiljett med Ryanair hem till sverige, från Beauvais utanför Paris. Jag har lagt till att jag ska ha med en cykel och betalat för detta. Men jag funderar över måtten? Finns det någon maxgräns för hur stor kartong jag får ta med? Det står inget specifikt om detta på ryanairs hemsida när det gäller cykel. Och när jag googlar och läser på forum så är det inte någonstans någon som påtalar "och glöm inte att kartongen max får vara si och så stor". Dock kan jag se på ryanairs hemsida att;

"Av hälso- och säkerhetsskäl tillåter Ryanair inte incheckning av något enskilt bagage vars vikt överskrider 32 kg eller vars sammanlagda mått överskrider 81 cm (höjd), 119 cm (bredd) respektive 119 cm (djup). Viktgränsen gäller inte hjälpmedel för personer med nedsatt rörlighet."

Gäller detta även cyklar eller bara "vanligt" bagage? Jag har inget måttband men får jag ihop en fullstor cykel till de måtten verkligen? Kartongen jag hämtat hos en cykelhandlare är större än så också. Typ 150 lång.
 
Jag har bokat flygbiljett med Ryanair hem till sverige, från Beauvais utanför Paris. Jag har lagt till att jag ska ha med en cykel och betalat för detta. Men jag funderar över måtten? Finns det någon maxgräns för hur stor kartong jag får ta med? Det står inget specifikt om detta på ryanairs hemsida när det gäller cykel. Och när jag googlar och läser på forum så är det inte någonstans någon som påtalar "och glöm inte att kartongen max får vara si och så stor". Dock kan jag se på ryanairs hemsida att;

"Av hälso- och säkerhetsskäl tillåter Ryanair inte incheckning av något enskilt bagage vars vikt överskrider 32 kg eller vars sammanlagda mått överskrider 81 cm (höjd), 119 cm (bredd) respektive 119 cm (djup). Viktgränsen gäller inte hjälpmedel för personer med nedsatt rörlighet."

Gäller detta även cyklar eller bara "vanligt" bagage? Jag har inget måttband men får jag ihop en fullstor cykel till de måtten verkligen? Kartongen jag hämtat hos en cykelhandlare är större än så också. Typ 150 lång.

jag tror inte du behöver oroa dig allt för mycket, det är sällan dom är otroligt noggranna, och en cykelkartong är främst lång men inte djup, så kan inte se allt för stora problem med det, de måste ju vara medvetna om hur en cykel ser ut, och accepterar dom cyklar bör dom acceptera det faktumet. har själv enbart åkt en gång med norwegian (igår) och där behövde jag itne ha en kartong, vilket var väldigt lätt. Fick heller inga skador på cykeln, så accepterar dom inte en kartong kanske det vore en lösning?

Jag är ledsen om jag inte kan besvara din fråga allt för mycket, det tror jag bara ryan air kan göra, men jag tror skälet till att ingen sagt något om någon måttgräns är för att inga har haft några direkta problem. Jag oroade mig också en del (fick inte loss en av pedalerna vilken jag var ombedd att ta av. men dom nämnde det inte ens) tror det sällan är så stora problem som man skapar, men jag förstår oron. jag skulle ringa ryan air om jag kunde. eller skicka mail till dem.
 
Hinas

Lånar tråden lite:
Hinas, behövde du göra nåt mer med cykeln förutom ta av pedalerna?
Kostade det nåt extra?
Vilken sträcka flög du?

Och till trådstartaren:
Hur gick det för dig?

Mvh/Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist CV: 60 000 km fullpackad cykel genom 74 länder i 48 bilder... Allmänt om friluftsliv 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.