Flugfisketips i Kiruna för snabbvisit i Augusti?

Hejsan på er,

finns det någon som kan ge mig några handfasta tips när det gäller flugfiske i Kiruna under hösten. Jag ämnar överraska en kompis med en flygresa till Kiruna i höst. Vi ankommer antagligen fredag den 12/8 på morgonen och åker åter t Stockholm på måndag (svintidigt) vilket ger oss fredag från lunch fram till söndag kväll för fiske - dvs en rätt snabb visit.

Jag vill ha tips på vatten som vi antingen kan nå med bil eller dit man kan åka buss/gå utan allt för många timmars gång. Vi kommer att flugfiska och är glada om vi kan få fisk men har inga behov av rekordfiske.

Vore väldigt tacksam för tips då jag aldrig varit i Kiruna (men jag hade eurobonuspoäng över och Kiruna verkade vara ett bra mål för en fiskeresa :))

mvh

Redbellytrout
 
Rautasälven och Kalixälven är väl kanske de bästa lättillgängliga jag känner till om ni inte tar en kopter ut. Det finns riktigt fin öring i både Rautas- och Kalixälven. Just nu hittar jag typiskt nog inte min Kirunakarta men du ser ju själv. Rautasälven korsar Norgevägen nån mil norr om Kiruna och Kalixälven hittar du nog. ;)
Går man en dryg mil från Rautas når man även Leavasjokk, som rinner ut i Rautasälven. Där kan även vara bra öringfiske.
Ett fint ställe som dock är en liten bit att köra till är Lainioälven nedan Lainio. Älven flyter där i en mycket naturskön ravin med undersköna pooler. Harr, öring och lax kan du få där. Nedströms ravinen kan man även ha bra sikfiske.

/D
 
Fiske i Kiruna

Vill också slå ett slag för Leavasjokk,strax nordväst om Kiruna.Lätt att nå om man orkar gå en liten bit.Det är bara att ta bussen mot Nikkaluokta,kliva av vid Årosjokk och börja knata efter Leavasleden....Lite brant och jobbigt första timmen sen är det rena rama autobahn resten....(drygt en mil)Fina tjärnar finns det gott om runt Leavasjokk om vattnet skulle vara alldeles för högt eller lågt som det brukar vara i Aug.Leavasjokk är en glaciärjokk och vatten mängden i jokken kan variera kraftigt beroende på vädret.Har ni tur och kommer någorlunda rätt så bjuder Leavas på finfina öringar och en makalös natur upplevelse...Skit fiske på er.Mvh.europa12
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
Aidejonas Kiruna/Kebnekaise området Fiske 6
jotho Fiske i Kiruna? Fiske 6
ölle fiske Kiruna Fiske 53
Hanna11 Spinnfiske i Kiruna Fiske 3
ahlberg flugfiske runt kiruna! Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.