Flugfiskarkurser i Stockholm?

Jag undrar om någon känner till några kurser såhår på senvåren/försommaren i Stockholm?
Någon fiskeklubb eller så.
Jag vill lära mig mer om flug/kast/bindning. Alltså sånt som man bör lära sig från andra.
Nu kan jag ju kolla i böcker hur man knyter flugor osv och det har jag gjort också men det finns såna där små knep som inte står i böcker.

/Busen
 
Konstigt nog...

verkar det inte finnas någon regelrätt kurs i ämnet, om du vill begå den i Stockholm.:(

En del redskapshandlare kan ge första hjälpen, men sen är det nog bara att hyra en fiskeguide.

Eller ställ dig i kö, till någon flugfiskeinriktad klubb.
Men odsen är dåliga, om du inte blir rekommenderad av tidigare medlemmar.

Eller gör som jag gjorde, ut och fiska så träffar du de rätta ledsagarna, i denna ädla konst.

Och sen har du ju oss här på utsidan, att fråga, dygnet runt.

/Björn
 
Tackar!

Tack ska du ha.
Menar du att man ställer sig i kö för att få bli medlem i flugfiskeklubbar??
Måste man dessutom bli rekommenderad av någon så är det
ganska illa tycker jag.
Vilka kriterier skall fyllas?

Nu är jag så lyckligt lottad att jag har bundit egna flugor som dessutom gett fisk så jag står inte och faller med min okunskap.
Men det är ju den sociala biten som också är viktig vid dessa kurser och sammankomster. Man träffar nytt folk och utbyter erfarenheter osv.

/Busen
 
Inte alltid kö

Det är inte säkert att du måste stå i kö. Däremot så har ett par klubbar i Stockholm egen sjö med inplanterad regnbåge och de har maximerat antalet medlemmar för att inte trycket på sjön ska bli för hårt.

Det finns så många klubbar i Stockholm att du säkert hittar några som inte har kö. Kolla på http://www.sportfiskarna.se så hittar du en lista.

Peppe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.