Flera deltagare i multisportcupen

Om!!!jag skänker 3 st kanoter till multisportarna, en kanot utlottas i vardera klasserna herr, mix och dam, skulle det då locka flera deltagare till tävlingarna? Får jag också bestämma hur lottningen skall gå till, eller har andra lust att komma med förslag?
Mvh
olle
 
kanoter

Det låter ju som ett fint erbjudande, jag tror det skulle locka fler deltagare. Fast helst skulle säkert deltagarna vilja använda kanoterna redan under denna säsong... Hmmm... skulle man lotta ut dem redan första tävlingen? eller skall flitigt deltagande premieras, så att man får en "lott" för varje tävling man deltar i... Tja, det finns nog lite olika alternativ att fundera på...
Mvh
"Flitig deltagare i cupen"!
 
Ja bra priser är ju aldrig fel men jag tror att det begränsade intresset beror på den höga prylkostnaden för att utöva multisport. Det går ju åt en del grejer av vilka inte nån är direkt billig om man ska kunna lita på sin utrustning. Ett förslag som jag tror skulle kunna öka deltagarantalet vore om arrangören stod för både cyklar och kanoter vid tävlingarna så att deltagarna själva bara behöver sin personliga utrustning. Visst, dyrt för arrangören men de har i alla fall lättare att skaffa spons än vad varje enskild människa har. Alla tillhör ju inte eliten. Eventuellt så kanske de klubbar som arrangerar cupen kan ensas vilket borde kunna ge gynsamma avtal.

En annan orsak till lågt deltagarantal kan vara att mediabevakningen av lokala multisporttävlingar i ärlighetens namn måste sägas att vara, typ sådär bra. Det finns ju några enstaka man läser om utanför den lokala tidningen, tänker väl mest på Karlstad, Spero eller Tieto Enator eller vad den nu heter. Lite mer stöd från pressen hade hjälpt men dom styr rätt så duktigt det dom vill marknadsföra.

Sist men inte minst så är det väl så att multisporttävlingar arrangeras av nördar för nördar. Det finns inte en stor massa med människor som vill utöva denna sport, tyvärr. Det är ett speciellt slags folk som är med i multisportsvängen. Människor som vill känna att det 'svider' i hela kroppen och tar det som en slags njutning verkar vara ett begränsat släkte. Om fler bara vågade prova så skulle nog många av dom inse tjusningen men hur man ska få ut dom ur husen och bort till det stora okända, utanför 50-skyltarnas gräns, vete tusan;-)

/Anders

P.S. Ta nu inte nördar här ovan som något negativt! D.S.
 
engel; sa:
Ja bra priser är ju aldrig fel men jag tror att det begränsade intresset beror på den höga prylkostnaden för att utöva multisport. Det går ju åt en del grejer av vilka inte nån är direkt billig om man ska kunna lita på sin utrustning. Ett förslag som jag tror skulle kunna öka deltagarantalet vore om arrangören stod för både cyklar och kanoter vid tävlingarna så att deltagarna själva bara behöver sin personliga utrustning.

Dom flesta arrangörer tillhandahåller kanoter för uthyrning för dom som inte har egen, och en cykel förutsätter jag att alla har en. Hur skulle dom annars kunna träna. Nej, det sista vi behöver är ökade krav på arrangörerna som gör att dom i sin tur tvingas ta ut högre startavgifter. Jag tror nog att dom redan nu relativt höga startavgifterna är det största skälet till att många avstår från att tävla. Ta och räkna efter hur mycket det kostar att ställa upp i alla tävlingarna i cupen. Ganska saftigt!
/Thomas J
 
Håller med dig Thomas om att de flesta av de aktiva säkerligen har en cykel att träna på men det jag menar är att för att få ut de som inte kört nån tävling utan tränat mest spinning o dyl. inomhus kanske vore lättare att få ut om de inte behövde köpa all materiel själva. Jag känner flera som inte är 'soffpotatisar' men som för den skull aldrig skulle köpa t ex en cykel för 10'000:- o då är dom ju lätta att räkna bort från start. Synd, för dom är intresserade av själva multisporten men inte priset för att aktivt utöva den.

Å det här med att det är dyrt för arrangören är väl mest en fråga om vilja från deras sida. Om samtliga arrangörer i cupen går samman och kontaktar nån återförsäljare/tillverkare som är med o sponsar så borde det gå att få ett mycket bra pris plus att alla tävlande får likvärdig utrustning. Sen får man ha lite logistik inblandat för mtrl-hanteringen men hur svårt kan det vara egentligen?

Fråga: Varför är startavgifterna så höga som dom är idag? Det kan jag inte förstå. Är det försäkringar för tävlande eller vad är det? Hyr arrangören mark av markägare? Man får ju oftast inte mer än kartor, eventuellt nån liter sportdryck och med lite tur nåt att äta efter tävlingen.

/Anders
 
engel; sa:
Håller med dig Thomas om att de flesta av de aktiva säkerligen har en cykel att träna på men det jag menar är att för att få ut de som inte kört nån tävling utan tränat mest spinning o dyl. inomhus kanske vore lättare att få ut om de inte behövde köpa all materiel själva. Jag känner flera som inte är 'soffpotatisar' men som för den skull aldrig skulle köpa t ex en cykel för 10'000:- o då är dom ju lätta att räkna bort från start. Synd, för dom är intresserade av själva multisporten men inte priset för att aktivt utöva den.

Å det här med att det är dyrt för arrangören är väl mest en fråga om vilja från deras sida. Om samtliga arrangörer i cupen går samman och kontaktar nån återförsäljare/tillverkare som är med o sponsar så borde det gå att få ett mycket bra pris plus att alla tävlande får likvärdig utrustning. Sen får man ha lite logistik inblandat för mtrl-hanteringen men hur svårt kan det vara egentligen?

Fråga: Varför är startavgifterna så höga som dom är idag? Det kan jag inte förstå. Är det försäkringar för tävlande eller vad är det? Hyr arrangören mark av markägare? Man får ju oftast inte mer än kartor, eventuellt nån liter sportdryck och med lite tur nåt att äta efter tävlingen.

/Anders

Jag måste invända å det kraftigaste mot den här mentaliteten att nån anna ska fixa allting. Ingen har väl sagt att man måste köpa en cykel för 10 000:- bara för att prova multisport. Dels kan man klara sig med en betydligt billigare cykel, dels kan man väl låna av nån kompis.
Vad menar du med att man skulle få likvärdig utrustning? Du kan väl inte mena att man skulle tvingas tävla på av arrangören tillhandahållen cykel? Då tror jag nog man kan säga adjö till dom deltagare man redan har.
Resonemanget att det skulle vara en fråga om vilja från arrangörernas sida köpar jag inte en sekund. Hur många cyklar skulle det handla om tror du? Ta det gånger 10 000:- som är den siffran du nämner så inser du snart att det är en omöjlighet.
Däremot håller jag med om att en del av arrangemangen har orimligt höga startavgifter om man jämför med andra idrotter. Det beror förmodligen på att arrangörerna jämför sig med tävlinger som Vasaloppet och Vätternrundan som ju också tar hutlöst betalt. Sen har inte multisport samma kultur med ideella föreninger som många andra idrotter.
Samtidigt finns det ju inget överflöd av tävlingar så man får väl vara tacksam för dom som finns och välja ut dom som är billigast och på det sättet visa sitt missnöje med för höga avgifter.
/Thomas J
 
Nja, att nån annan ska fixa allting vet jag inte om jag är ute efter inte heller att försöka jävlas med arrangörer utan tänkte mest hur man ska få fler till start.

Det är ju ofta begränsat med vilken typ av paddel o kanot man får använda vid paddlingssträckorna men inom cykeldelen så är det störst plånbok som har bäst grejer och då störst fördel.

Det som väl verkligen talar emot att utrustningen tillhandahålls av arrangören är väl om nåt skulle gå sönder. Skulle nog kunna bli ordentligt med tjafs då.

Viktbegränsa cykeln kanske skulle va nåt. T ex minst 11 kg o sen typ 10 min tillägg på tiden för varje hg under den vikten eller att man skruvar på vikter. Vad vet jag, men utrustningen måste styras så den blir likvärdig för alla deltagande inom samma klass. Så är det inom andra sporter, ibland nästan för mycket.

Men men, det gör väl troligtvis inte att antal deltagare till start ökar med 120%. Hur ska man komma åt det som sagt?

Om man tittar på långlopp med MTB så är det två tävlingar som utmärker sig och det är Finnmarksturen o MTB Vättern och framförallt då den sistnämnda sen Finnmarksturen verkar ha stagnerat i ökat deltagande. Vad gör arrangören av MTB Vättern som lockar folk? Visst har dom otroligt bra hjälp av ordinarie Vätternrundan som väl varenda svensk vet vad det är, t o m stora delar av våra grannländer. Men vad är det mer som lockar tro? Jag vet inte, men det är nog så att det är dom som marknadsför sig mest o bäst.

Marknadsföring i media är inte fel och där har multisportcupen lite att göra. Det finns ju ett flertal tidningar i landet riktade mot människor med friluftsintressen och sporter av olika slag o jag får väl säga att jag inte tröttnat på svenska multisportcupens eviga annonserande utan snarare tvärtom. Var är annonserna?

Det i multisportväg man eventuellt ser är flashiga reportage om typ Raid'en som nog har direkt motverkande effekt på vanligt folk. Det skulle nog till en lite mildare presentation av multisporten åxå som jag tror skulle locka fler att prova. Naturligtvis så ska dom största tävlingarna bevakas men det får inte bara vara dom o sen inget.

Men hur lockar man till start? Kanske en medverkan i en dokusåpa till dom tre första lagen, ha, ha, ha, det verkar ju locka en fruktansvärt massa människor eller att man garanteras att få göra dumma uttalanden i TV och som klimax få visa sina bröst eller det man har mellan benen. Deltagare till sånt finns ju i en aldrig sinande ström.

Nä, kanske det skulle arrangeras mer lokala småtävlingar som inte är så vårdslöst krävande och där fokus är att lag inom olika företag i bygden tävlar mot varandra och därifrån så knoppas det eventuellt av nya deltagare till cupen på sikt? Det är kanske vanligt med såna tävlingar men den tänkta avknoppningen uteblir?

Det vore roligt om det med regelbundenhet kunde komma nyheter o reportage i TV-sportens sändingar från senaste tävlingen i svenska multisportcupen. Hade varit gôrskôj, men hur kommer man dit? Vad lockar människor? Kräver nog lite brainstorming!

Arrangörerna som har bästa inblicken i vad som var bra o inte fullt så bra vid varje tävling kanske skulle kontakta varandra och utbyta erfarenheter och dela med sig av plus o minus och sen fokusera på att få så många plus med som möjligt vid varje tävling. Hoppas deltagandet ökar hur som helst å fina priser är som sagt aldrig fel.

/Anders
 
Tråden

Bästa Anders!
Har inte du kommit från ämnet lite?
Min fråga från början var/är skulle tre skänkta kanoter vardera värda ca 13000 kronor bidraga till flera deltagare i 2005 års multisportcup? Hur skall jag utforma reglerna för deltagande av utlottningen av dessa. Om du har generella synpunkter på multisportcupens regler kan du väl starta en annan tråd
 
Hej!
Låter bra att du är beredd att skänka kanoter till de olika klasserna.
Jag tycker personligen att kanoterna borde lottas ut bland de lagen som varit med vid minst 4st tävlingar under året. Då belönas de lagen som verkligen satsar på multisport cupen.

Tack för míg!
 
Utlottningen

Morgan dina tankar stämmer överens med mina egna om antalet tävlingar som skall ingå för att kunna vara med i utlottningen.
olle
 
Olle>>
Vill man påverka deltagarantalet m h a priser så är utlottning det enda rätta. Utlottningen kan väl utformas så att en start ger en andel i lotteriet. 2 starter=två andelar osv.

Anders>>
Att börja detaljreglera vilka cyklar som får användas tror jag är att lägga aldeles för stor vikt på utrustningen. Skillnaden mellan en 12 kilos cykel för 6000 och en 10 kilos cykel för 25000 är trots allt ganska marginell på en multisporttävling där ett dåligt vägval kan kosta 10 minuter.
/Thomas J
 
Fler deltagare.

Som jag har uppfattat det så ingår följande tävlingar:


1 Maj Naturguiden Linköping.
4 Juni Kolmården Norrköping.
2 Juli KFUM Multisport Örebro.
6 Augusti TSOK Multisport Trollhättan.
16 Augusti Västerås
19 September STAR Stockholm
2 Oktober SARA Skåne.
16 RAID Uppsala.


Lotta ut en i Norrköping för de lag som har deltagit i två tävlingar.

Lotta ut en i Västerås bland de lag som har deltagit i tre tävlingar.

Lotta ut en i vid finalen i Uppsala bland de lag som har deltagit i fem tävligar.

Det ger en morot för lagen att deltaga vid fler tävlingar, även om de missar första utlottningen. Samt ger möjlighet för lagen att använda en vunnen kanot i nästa tävlig, och därmed sänka kostnaderna för ev. kanothyra samt förhoppningsvis ge dig god reklam.
Samtidigt ska bör man kontrollera så att lag namnet är det samma under alla tävlingar och att minst två deltagare har ingått i samtliga tävlingar.

Detta är funderingar från grudaren till "LGT" i Karlstad. Vi hade ett pressentkort på en kanot som pris en gång men det låg på prisbordet, så där fick lagen välja pris utifrån egna önskemål i turordning, vinnaren först o.s.v.
Vi erbjöd lagen fria kanoter i våra tävlingar men ville lagen fick de ta med egna, dessa skulle vi dock godkänna först. Men eftersom det inte finns någon försäkring så kostade det oss ett år 11.000 kr när ett lag knäckte en kanot i en fors. Det fick vi stå för, för vilket lag startar när de riskerar att få betala utrustning som arrangören tillhanda håller.
Vi drev tävlingen i ett handelsbolag och kunde dra av 25% moms på de inöp som vi hade. Vi behövde dock bara betala 6% moms på anmälningsavgifterna eftersom det var en typ av arragemang(kommer inte riktigt ihåg skatte reglerna idag.) Lämnade över ansvaret för tävlingen till Karlstads Mulisports klubb.

Och när det gäller anmälningsavgifter och utrustning så hade jag många sömnlösa nätter angående detta ämne. Min utgångspunkt var att varje deltagare skulle max betala 1000:-/person. Och ska man köpa kartor som täcker ca 40-50 mils tävlingssträcka så blir det en stor summa till Kartbolaget. Speciellt som man ska följa upphovsrättslagen och inte "kopiera" kartor. Så det som var dyrt var kanothyra och kartor. Samt resekostader för att få ut allt med bilar till rätt plats i de Värmlänska skogarna.

Hälsningar Ove Jansson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilkas Hjälm till flera aktiviteter Multisport 5
Liinn Deltagare sökes till Women Adventure Challenge 2011 Multisport 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.