fjällturutrustning

Jag har bott i Sverige i fem år och blivit kärr i allt med is och snö men känner mig förvirrad över alla alternativer. Jag har åkt telemark, randonne, och turskidor i Storsnasen några gånger och fick rejäll smäll sista gången. Nu ska jag köpa egen utrustning, och tänkt följande:

fischer E99 eller något liknande för fjällturer (funkar de också bra i skogen?)

men vad ska man har för bindningar? pjäxor?

jag tror min olycka blev värre förrat skidorna kom inte loss, så jag är rädd för telemark. Finns det säkrare system? Randonne är frästande men verkar väldigt klumpigt. Finns det något sånt som funkar med skönare pjäxor?

och sist, kan någon rekommenderar en bra affär att prova/köpa olika alternativ i Sundsvall, Göteborg, eller Stockholm? (jag ska resa ditåt över helgen).

tacksam för råd!
 
Hej,

Jag känner till tre typer av turskidbindningar: Kabel, metallpinne och 3-håls råttfälla. Många tycks föredrar kabel för expeditionsbruk eftersom den är hållbar och lätt att byta och laga. Ser man sig omkring vid fjällstugorna en vårvinterdag så dominerar dock metallpinnarna (bygelbindning).

Själv fastnade jag för detta alternativ. Pjäxorna är oftast hyfsat lätta och bekväma att gå i, man kan alternera med långfärdsskridskor och åkningen blir hyfsat lik vanlig längdåkning (jag tycker kabel känns väldigt annorlunda). Bygelbindningen bygger på att skon har en metallpinne i eller under tån, som hakar i bindningen på skidan. Nackdelarna är att den (i mitt tycke) är mindre vridstabil än kabelbindningen, alltså inget höjdaralternativ för mer avancerad utförsåkning, samt att om pinnen går sönder så är det svårt att laga på ett vettigt sätt.

De två stora systemen för bygelbindning är Salomon SNS-BC (back country) och Rottefella BC. De båda systemen är inte kompatibla, dvs du kan inte sätta en salomonsko i en rottefellabindning. Jag har fått känslan att Rottefella BC är mer populär bland svenskar och norrmän, att döma av vad som brukar stå utanför fjällstugorna. Det viktiga är inte vilket system du väljer, utan att hitta de pjäxor inom respektive system som passar dina behov. Det finna både höga och låga, styva och mindre styva, vattentäta och icke-vattentäta pjäxor för båda systemen. Och så förstås att du köper rätt bindning till skon!
Exempel på Salomon BC-sko:
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=sz_75571&k_id=0802&hot=0
Exempel på sko till Rottefella BC:
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=ak_75566&k_id=0802&hot=0

Av skidor så finns det en uppsjö. Börja med att fundera på hur breda och styva de ska vara (dvs vad du ska ha dem till) samt hur mycket stålkant du vill ha. Ska du åka på skare i kuperad terräng (=fjällen) så skulle jag rekommendera hel stålkant. Håller du dig till skoterspår och mindre kuperat så går det fint med vanliga löparskidor. Min erfarenhet är att inte ens breda turskidor (Fischer E109) bär i lössnö; då måste man ha skogsskidor motsv Tegsnäs eller Vita Blixten. Eller så håller man sig i tältet om det vräker ned snö (man ser ju ändå ingenting).

Mitt förslag, om du vill ha ett verkligt standardpaket, är t ex
Pjäxa: Alpina BC 1600 (styv, halvhög, vattentät)
Bindning: Rottefella BC
Skida: Åsnes Rago/Nansen eller Fischer E99 (E109 är ett alt om man gillar breda skidor)

Ska du ha mer expeditionsorienterad utrustning så kanske ett par E109 med kabelbindning (NATO) och skinn- eller plastpjäxa med löstagbar innersko är bättre, men jag uppfattade dig inte riktigt så.

Vissa av Åsnesskidorna har korta clip-in-stighudar (motsv kickerskins med fast binding) som sätts under fästzonen, verkar grymt praktiskt.

Nu får nån annan ta vid och rätta mina misstag.
 
Ntn?!?

fischer E99 eller något liknande för fjällturer (funkar de också bra i skogen?) jag tror min olycka blev värre förrat skidorna kom inte loss, så jag är rädd för telemark. Finns det säkrare system? Randonne är frästande men verkar väldigt klumpigt. Finns det något sånt som funkar med skönare pjäxor?

Hejsan!

Om man vill ha en bindning med utlösningsfunktion, så att man inte fastnar, finns det så vitt jag vet bara två system på marknaden. Det ena alternativet är randonne/slalom bindning och det andra är den nya New Telemark Norm (NTN) bindningen. Jag har åkt den senare vid ett antal tillfällen och det är helt klart ett steg framåt vad det gäller skidkontroll.

Men det som NTN och Randonne har gemensamt är att bägge systemen är ganska klumpiga och framför allt gjorda för att användas med moderna breda skidor. Det innebär också att systemen är näst intill hopplösa på platten. Så personligen hade jag inte satsat på vare sig NTN eller Randonne till ett par Fischer E99:eek:r, utan snarare en Rottefella 75mm Chili - bindning och ett par bekväma läderpjäxor.

/ Stefan
 
tack för de klara vettiga svar...

...jag har kollat på bla tegsnäs skidor i en affär här i Härnösand och förstår nu att det är en helt annan grej. Kanske därför det var så jobbigt i skogen på turskidor :)

Intressant med NTN bindningar, men ser klumpiga ut. Jag tycker inte om så mycket plast. Jag såg några andra bindningar: 7tm - de verkar intressanta, lite enklare, och kanske även funkar med läderpjäxor. Någon som har erfarenhet?

Bredare skidor (Fischer 109) kanske passer större fötter också? Jag såg några Madshus skidor i affären också - någon som tycker om de?

Försökte definera vad jag är ut efter: läderpjäxor och lätta utlössningsbara bindningar och skidor som klarar det mästa. Kombinationen kanske inte finns än? Jag skulle vilja åka från Storsnasen till Sylarna och sen ta på stighudar, gå upp och åker ner, utan att byta utrustning :) Jag behöver iaf inte skidor som kan gå i spår.

vilken ledar till en annan fråga: vallingsfria eller vallingsbara? Blir det inte klibbigt under skidorna att åka utför med vallningsbara? (kanske en dumm fråga..) Jag förstår att vallningsfria är en kompromis..

Finns det också bekvämma plastpjäxor för långa turer?

Tips för en bra affär i Stockholm? Även för begagnad?

Och råttfälla=Rottefella eller???
 
Alla skidutrustningar

är kompromisser.

Antar att du menar Storulvån när du skriver Storsnasen.

Glöm inte att längden på skidorna förändrar egenskaperna utför ganska mycket.

Personligen tycker jag att vallningsfria belag är vettiga när man åker med packning men man tappar en del glid framför allt på flacka utförspartier.

E99-liknande Fisherskidor med stålkanter finns i minst tre olika bredder. E89 som är smalast glider bättre. E-109 är roligast utför av dessa men glider sämre på flacken. (Jag har nu alla tre bredderna och väljer beroende på åkområde om jag har med mig hunden etc).

Jag har 7TM och plastpjäxor Garmont Libero till mina Scottybob telemarkskidor som är rejält breda och som är sköna skidbestigningsskidor. Mycket nöjd med denna utrustning men väljer den inte i flacka fjällområden. Men jag har ett par gånger åkt från Sälka till Nikkaluokta via Kaskasavagge med dessa skidor bindningar och plastpjäxor ca 44 km men då har det varit fråga om veckoturer med basläger i Sälka och skidbestigningar.

Thure
 
Affär i Sthlm

Kanske överspelat nu men Sportkompaniet på Kungsgatan tycker jag har bra koll på såna här skidor och övrig utrustning. Alpingaraget vid Roslagstull är mera utförsinriktade.

Thure
 
Vått o Torrt var bästa..

..affären jag besökte. Likabra eller bättre urval och priser som stora Stockholmska affärer och mycket bra råd från en entusiast som verkade förstår precis vad jag var ute efter. Synd att jag bor så långt ifrån Sundsvall och kunde inte ta med mig så mycket. Men jag ska kanske åka förbi igen under våren...

Han rekommenderade kabelbindningar som bäst för långa turer (slitar mindre på pjäxorna).
 
7TM bindningar med läderpjäxor?

är kompromisser.

Antar att du menar Storulvån när du skriver Storsnasen.

Glöm inte att längden på skidorna förändrar egenskaperna utför ganska mycket.

Personligen tycker jag att vallningsfria belag är vettiga när man åker med packning men man tappar en del glid framför allt på flacka utförspartier.

E99-liknande Fisherskidor med stålkanter finns i minst tre olika bredder. E89 som är smalast glider bättre. E-109 är roligast utför av dessa men glider sämre på flacken. (Jag har nu alla tre bredderna och väljer beroende på åkområde om jag har med mig hunden etc).

Jag har 7TM och plastpjäxor Garmont Libero till mina Scottybob telemarkskidor som är rejält breda och som är sköna skidbestigningsskidor. Mycket nöjd med denna utrustning men väljer den inte i flacka fjällområden. Men jag har ett par gånger åkt från Sälka till Nikkaluokta via Kaskasavagge med dessa skidor bindningar och plastpjäxor ca 44 km men då har det varit fråga om veckoturer med basläger i Sälka och skidbestigningar.

Thure

Ja, det var Storulvån. Jag blanda ihop namnen.

Jag tror E-109 kan passa bra för mig - jag har inte mycket erfarenhet när det gäller att åka på flacken så jag kanske inte märka att de är sämre än det jag inte känner till. Jag åker utförs fortfarande på 80-tals skidor, då har jag låga krav där också.

Det vorre intressant att höra från andra som har testat 7TM bindningar, särskilt med läderpjäxor.

James
 
ett alternativ till (kanske)

du har redan fått många bra svar vad gäller telisutrustning av andra.
men jag skulle vilja blanda in dynafit utrustning som alternativ om du vill åka med fast häl.
vill du ej det så ignorera detta inlägg annars testa dynafit. du har mkt prestanda till låg
vikt och utlösning på köpet. Självklart slår inte det en läderpjucka till att tura långt på platten med
men annars är det mitt val på långa toppturer men många åk. (med fast häl alltså)
SJ
 
läderpjäxa och typ av bindning.

Jag är på jakt efter liknande utrustning som den som trådstartaren.

Undrar bara om någon kan förtydliga i djungeln bland bindningar och pjäxor. Gärna med länkar till bilder. BC, 75mm chili, etc.

Min tanke är att jag skulle vilja ha en pjäxa i läder och en bindning som skulle kunna gå att laga om det gick sönder på fjället.

Tacksam

/Hannes
 
Frågan är vad du ska göra? Gå på platt tur typ Jämttriangeln eller ska du gå på topptur, alltså upp på en topp för att få skön åkning ner?

JH
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.