Fjälltävlingar

En sån här tråd riskerar ju att bli en uppräkning av den ena jobbigare saken efter den andra, men jag har alltid tyckt att http://www.swissalpine.ch/cms/overview.phtml
verkar rätt coolt, även om det handlar om alper snarare än fjäll. Jag tror att alla såna här tävlingar blir roligare om dom drar hyfsat mycket folk.

Nils
 
icebug 24 går ju snart. En fjällorientering och en bergsmarathon.

Nytt för i år är tävlingen "ryfjället upp" ett kort motbackelöp 4 km, 950 höjdmetrar. Till skillnad från de andra två tar man sig igenom den tävlingen utan att vara speciellt genomtränad. Men jobbigt blir det, och träningsvärk i vaderna får man :).

Det är lutning i stort sett hela tiden, och det är hyfsat progressivt, lite från början och mer och mer ju närmare toppen man kommer. Förutom att det blir jobbigare och jobbigare gör den lutningen att man hela tiden ser toppen, från start till mål.

Ska man orka springa snarare än snabbgå större delen måste man vara nära elit tror jag.
 
Är intresserad att testa någon typ av fjälltävling. Men har försökt googla på ämnet med dåligt resultat. Fjällräven Classic är ju känt och är väl sugen på testa det i år,
men andra liknande tävlingar efterlyses? :)

www.runningpw.dinstudio.se

Kan nog ordna en biljett till dig på Classicen (startgruppen kl 10 på fredagen) om du vill, du vet ju hur du får tag på mig. Annars finns ju BAMM (http://www.bamm.nu/) om du vill orientera samtidigt. Jag och en kompis har pratat lite löst om att ställa upp på det lilla provloppet (Malmtåget) i år för att prova på. För BAMM måste man vara två.
 
Det skulle vara roligt om någon som springer Malmtåget i år ger en rapport, jag tror att det är ett lopp som kan locka en mer brokig skara löpare som gärna springer i fjällterräng, eftersom det inte ställer några kunskaper på att inneha eller bära utrustning, eller orientering.

Men, sen måste vi förstås alla dela med oss av sommarens lopp när de är över!

/A.
 
Det skulle vara roligt om någon som springer Malmtåget i år ger en rapport, jag tror att det är ett lopp som kan locka en mer brokig skara löpare som gärna springer i fjällterräng, eftersom det inte ställer några kunskaper på att inneha eller bära utrustning, eller orientering.

Men, sen måste vi förstås alla dela med oss av sommarens lopp när de är över!

/A.

Lite orienteringskunskap hoppas jag man behöver på Malmtåget oxå för annars blir det ju ingen utmaning. Om det blir av kommer jag nog mest gå men känner mig själv tillräckligt väl för att veta att så fort jag har vittring på en kontroll går det inte bara att knalla lugnt fram :) Måste bearbeta polaren lite mer så det blir av.

Om man tar BAMM30 så behöver man ju heller inte bära utrustning då tar de hand om utrustningen åt en, däremot måste man ju givetvis ha rätt grejer. Däremot har ju BAMM rätt strikta krav på vad man skall ha på sig/med sig osv...
 
Lite orienteringskunskap hoppas jag man behöver på Malmtåget oxå för annars blir det ju ingen utmaning. Om det blir av kommer jag nog mest gå men känner mig själv tillräckligt väl för att veta att så fort jag har vittring på en kontroll går det inte bara att knalla lugnt fram :) Måste bearbeta polaren lite mer så det blir av.
Ah, nu ser jag, hade läst slarvigt, trodde att Malmtåget är en ren fjällmara, vilket det alltså inte är. Lycka till!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.