Fiskerulle

Hittade en havsfiskerulle som har namnet Nordsjön. -Känns skön att veva på, som ny. -Är det ngt att ha____? Ska iväg och fiska. Det är en ganska stor modell.
-Någon som vet tillverkare eller dylikt-?

mvh gammd
 
Penn & ABU

Ska ta kort på den imorgon. Är det ngn annan som har ett förslag sålänge?
Till pilkfiske föredrar jag Penn Senator, finns i flera storlekar. Vid pilkfiske tycker jag att det är viktigt att utväxlingen och spoldiametern är så hög respektive så stor som möjligt för att kunna ta hem linan relativt snabbt även från stora djup.
För kastfiske i havet så är ABU:s Ambassadör 7000-rullar mycket bra! Funkar att pilkfiska med också om det inte är alltför djupt!
 
Hmmm nu är

Till pilkfiske föredrar jag Penn Senator, finns i flera storlekar. Vid pilkfiske tycker jag att det är viktigt att utväxlingen och spoldiametern är så hög respektive så stor som möjligt för att kunna ta hem linan relativt snabbt även från stora djup.
För kastfiske i havet så är ABU:s Ambassadör 7000-rullar mycket bra! Funkar att pilkfiska med också om det inte är alltför djupt!

Rullen trasig!!!!! Efter ett ordentligt napp där fisken drog båten, samt att jag körde efter båten då linan höll på att ta slut, så hade jag hjärtat i halsgropen och en hel del mjölksyra i armarna. Det höll på så i ungefär en halvtimme, och jag hade fötterna oftast emot relingen. En dubbelbottnad fossabåt med 50 hk. Fisken hade då styrt oss ut på djupt vatten (själv i båten) jag pumpade in 5-6 ggr och den tvärdök. Linan skulle snart ta slut så jag drog i bromsen på fullt. Hade ny spunnen lina för 70 kg, som tafs hade jag 2 st 25-30 cm bläckfiskar, krok nr 12 samt att alla knutar var överdragna med krympslang. Modell .....småstark. Då gav min Nordsjörulle upp ret bara small till följd av rassel. Som sista grej lindade jag linan i aktern på båten. Det höll i två sekunder sen small LINAN, (ej tafsen) av. T.o.m toppöglan som är förstärkt var ordentligt sne och det krävdes att ta i ordentligt för att böja tillbaks den. Daivaspö, havsfiskesoö, trähandtag, kort, grovt, förstärkta ringar, glasfiber. Nu har jag prutat ner en shimanorulle....vet ej beteckningen...hållare ovan rullen. Tillverkad i år från 2400 Nkr till 1300 Skr. Alltså ny i kartong.... Är i Sverige till torsd morgon då jag drar tillbaks för 4 veckors havsfiske med schysst rulle. Förresten kan jag få lös shimano (årets) elrulle 900 m lina för 6000 kr.
 
Satan vilken fisk det måste vart .. någon aning om vad det kunnde vara? .. linan skulle ju hålla för 70kg!
 
lol

Satan vilken fisk det måste vart .. någon aning om vad det kunnde vara? .. linan skulle ju hålla för 70kg!
Det måste ha varit en kveite då jag inte kände några "fiskrörelser" utan den var som en ubåt., Som sagt jag hade båda fötterna emot relingen i en halvtimme, förutom när jag schansade och körde efter firren för att veva in linan.
 
Det måste ha varit en kveite då jag inte kände några "fiskrörelser" utan den var som en ubåt., Som sagt jag hade båda fötterna emot relingen i en halvtimme, förutom när jag schansade och körde efter firren för att veva in linan.


Inte omöjligt,läste nånstans om en fisketur där en Kveite (Hälleflundra) dragit runt med en större 'eka' i över 30 timmar innan den släppte (fisken-inte båten).Dom kan bli rätt så skitstora...


peter
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.