Finns det räddning för tältet?

Hej!
Vi har ett ca. 10 år gammalt Fjällräven kupoltält som började ge upp i höstas. Både yttertält och golv är belagda med plast för att bli vattentäta. Nu har denna beläggning till stor del flagnat bort och det kan bli väldigt blött därinne, både uppifrån och nedifrån. Hur skall jag kunna få tältet tätt igen? Skall jag ta bort beläggningen helt och sedan impregnera? Det känns dumt att impregnera på något som håller på att ramla bort. Vilket tillvägagångssätt är bäst, vi vill helst inte köpa nytt. Tacksam för konkreta svar.
 
Låter svårt

Ska inte säga att det är omöjligt men som du beskriver det verkar det lite utsiktslöst, tycker jag. Om plastbeläggningen är där för att hålla tältet vattentätt och den nu lossnar så kommer det knappast att bli detsamma med en impregnering även om det säkert blir lite mindre blött.

Hur som helst skulle jag nog se till att få bort all lös plast innan jag impregnerade för den kommer ju ändå bara lossna vid användning. Yttertältet kan du kanske få nästan okej men golvet är värre. Lite beroende på hur det är gjort kanske det går att byta ut hela eller i värsta fall kan du ju köpa ett extragolv. I varje fall säljer Hilleberg sådana. Du kan ju alltid kolla med Fjällräven själva men jag skulle inte hoppas för mycket.

Det kan ju vara ganska kul att köpa ett nytt tält också! Även om det kostar...

Lycka till
/H
 
Polyuretan

Det låter som om du har en väv med någon beläggning. Gisningsvis så är det polyuretan. Det går att måla på ny beläggning t ex med Liquisole men det blir tungt och är inte värt besväret om fenoment är på större ytor. Ditt tält får pensioneras. Tält i synnerhet lätviktsdito är att betrakta som förbrukningsvara precis som skor och kläder.

Thure
 
Andra sidan?

Skulle det inte funka att impregnera tältet på "andra sidan" mot plastbeläggningen? Sedan kan denna ramla bort bäst den vill. Inte 100%-ig lösning kanske, men funkar fäll bättre än inte...

/föhl
 
Hey You !!
Sorry I am writing in english but I come from Denmark.
Answer to your question :
You'r tent is properly made of nylon and is PU-coated.
The only solution I have found - I also have an old Fjällräven tent - is to recoat it. Contact Rotta - Mannheim at http://www.rotta-manheim.de and look for the products :
ROTTA-COATING 1224, 1228, 1229, 1241
Just mail them and tell about your problem and they will help you.
It is a shame to throw out a good tent when it can be as good as new again.
GOOD LUCK WITH THE PROJECT
 
Recoat 3

Hej!

jag har använt Recoat 3 från Kenyon. Bara att pensla på och låta torka. Funkar finfint.

Däremot vet jag inte vart man kan får tag på det i Sverige, jag köpte mina burkar i USA.

Lycka till!
 
Hej
Jeg skriver også på dansk.
Dit link virker ikke, men hvis man kopierer selve materialeteksten og så søger på det, så kommer der en side frem , den kan så både læses på tysk eller engelsk
http://www.rotta-group.com/deu/default.htm
Her kan du finde svarene, måske også hjælpen
Venlig hilsen fra Danmark
Peter Øgaard
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.