Fingersena avsliten? Vad göra?

Klättrade igår kväll på en crimpig liten vägg (något till vänster om Lösa block direkt - oavsett var denna nu går exakt...).

Det var lite för hårt, men jag ilksnade till lite och tog i för allt jag var värd med högerhanden i ett move.

Det poppade då till, ljudligt, i ringfingret. Jag bev knappt öm direkt men idag känns det lite sisådär. Inte sräskilt ont, men det blir svårare att klättra.

Vad gör man ifall nån sena gått av i fingret (till yttersta leden)?

Det läker väl konservativt antar jag, och om jag går till Vårdcentralen ska jag väl äta Ipren och sluta klättra, åtminstone den här sommaren eller nåt. Fast det kan ju inte vara riktigt.

Är det bara att vila fingret lite tills det känns som om man kan klättra igen?
 
Mezzner; sa:
Det läker väl konservativt antar jag, och om jag går till Vårdcentralen ska jag väl äta Ipren och sluta klättra, åtminstone den här sommaren eller nåt.
Min erfarenhet av andras erfarenheter (!) av vårdcentraler är att du måste tappa en arm så att blodet sprutar innan de undersöker saken...
 
Mezzner; sa:
Vad gör man ifall nån sena gått av i fingret (till yttersta leden)?

Det läker väl konservativt antar jag,

Hej Mezzner,

jag är inte nån läkare, för att börja med det. Men:
senor brukar inte läka av sig själv, ifall de är riktigt sönderrivna. De s.k. stumparna blir kortare och kortare och drar sig tillbaka. Senor är ju spända, även i viloläget.

Därför måste stumparna sys ihop. Om senan verkligen har gått av. Annars kan den läka av sig själv, ifall du har några fibrer kvar som håller ihop senan.

Lycka till!
/Georg
 
OK, helt av kan den kanske inte vara för jag har ju i princip rörligheten kvar (kan ändå inte böja ytterlederna på ringfingret särkilt mycket). Kanske borde man kolla upp det hela på nåt vis.
 
ner till vårdcentralen och skäll ut dom till du har en remiss till handkirurggen på närmsta stora sjukhus.

det är det enda rätt sättet att hantera läkare på vårdcentraler.
 
Gör NÅGOT!

Mezzner; sa:
Är det bara att vila fingret lite tills det känns som om man kan klättra igen?

Det tycker jag absolut inte!

Nu talar jag ur Stockholmsperspektiv...kanske inte så lätt däruppe där du verkar bo. Men:

Jag skulle först försöka komma till en handkirurg. Det lär förstås inte vara lätt, så nästa försök skulle bli idrottsläkare. Kanske heller inte så lätt i sommartider. Men OK då, vårdcentral och kräva bästa vård, helst någon form av kirurg (eller möjligen ortoped?) Om senan gått av skulle jag, om jag vore i dina kläder, vilja att det opereras. Men inte av vilken läkare som helst; det ska vara en handkirurg.

Och anmäl förstås skadan till försäkringsbolaget! Kolla även vad de tycker du ska göra, de borde vara intresserade av att slippa betala handikappsersättning.

/Kalle G
 
Ojoj, så här farligt känns det inte. (Jag bor f ö i Enhörna, inte i Kaitum, så jag har Vårdcentraler överallt.)

Ska avvakta lite och går väl till doktorn om det inte känns bra på måndag. (OK?)
 
Det kan ju ta tid att få tag i läkare, som har rätt kompetens ... Mitt favvotips är att gå till en idrottsjukgymnast. (Det behövs inte remiss längre.) Det kostar typ 80spänn och de har oftast bra känsla för feeling. Och om det inte är en allvarlig historia så får du ju ett behandlingprogram direkt - vilket kan korta konvalescenstiden avsevärt. Min idrottsjukgymnast har den tjusiga finessen med "akutmottagning" på lunchtid. Men ofta kan man rätt fort få en ordinarietid.

Jag hade alltså kört på parallella spår om det var illa, och bara på det snabbare idrottsjukgymnastspåret om jag hade haft lindrigare åtkommor (för att snabbt få ett program för att minska tiden och framtida risker). Men det är ju jag det...

Patric
 
Sök akutmottagning

Svårt att veta hur allvarligt detta är bara genom att läsa vad du skriver.
Du borde bli bedömd på en akutmottagning t ex Södertälje av en ortoped. Om de är osäkra så remitteras du vidare till handkirurg. Sådana finns på Södersjukhuset i Stockholm men de tar bara remisspatienter.

Möjligen kan man vinna tid och bättre slutresultat genom att antingen gipsa i böjläge eller stifta dit ett lossnat senfäste. Är det böjsenan som gått helt av så tror jag att en handkirurg kan vilja operera akut.

Thure
 
Tycker inte heller att det låter som att senan är av. Borde nog värka och vara rejält svullet då. Här är ett litet test som du kan göra. Om det är skillnad mellan det aktiva och det passiva rörligheten i leden. Det vill säga om du har större utslag i rörligheten med aktiv hjälp/tryck. Kan du sen hålla kvar leden i det yttersta lägen utan aktiv hjälp (om det är skillnad mellam aktivt / passivt) så kan du ha skadat ledkapseln (förser leden med blod, håller den rörlig och fin). Sabbade min stortå så för ett tag sedan, men med vila och träning/stretching inom smärtgränsen så löste det sig bra.

Men jag är bara en lekman så tro inte på mig… Det är bara vad jag lärt mig av erfarenhet.

Lycka till
/Jocke
 
Hittade en bra bok i dag på den lokala klätter/friluftsbutiken:

"One move to many" (inte helt säker på namnet) handlade om klätterskador. Mkt bilder som förklarade senor och liknande... men den kostar 400 för kanske 200 sidor... Annars hade jag köpten den.

/G
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.