Filmklipp "Why we secretly want the world to end"

Är född på 40-talet vi hade alla tidnings och mediaankor som inte hände från Atomvinern till den livsfarliga CO2 (livets gas). Lev istället för att oroas.
 
Förstår inte vad hon vill säga. "People are good and helpful". OK. Hur hjälper det att hålla handen när glaciärerna har smält eller när Putin langat iväg Satan 2 och utplånat London och USA/Nato svarar med allt de har samtidigt som Kina går in I Taiwan och USA måste gripa in där också?

Och WTC var fruktansvärt, men ändå en lokal katastof. Hur kan man jämföra det med de globala katastrofer vi står inför nu om vi inte skärper oss? Och tecknen på skärpning är inte jättestora, även om de finns. Och hon glömde nämna den katastof och det lidande som USAs hämnd innebar.

Det sägs att det finns primärt 4 oroshärdar som kan sätta världen i brand. Två är redan i aktiv fas. Ett tredje världskrig med den arsenal som finns idag av både kärnvapen och mer traditionella vapen och inte minst möjligheterna som finns att lamslå infrastruktur skulle få de tidigare två att se ut som "a walk in the park", som youtubern skulle kunna säga. Vi har ju sagt upp vår neutralitet, men även om vi vore neutrala skulle inte det skydda oss mot ett sånt krig.

Det finns en rörelse som menar att man borde fokusera mer på positiva nyheter, att de får väldigt lite utrymme idag. T.ex. finns det idéer för hur vi skulle kunna rensa haven från plast som kanske kan fungera, men sånt ser man bara blänkare om. Jag håller delvis med. Det positiva hamnar definitivt i skymundan, vilket är dumt. För jag tror sånt kan sporra människor att själva göra vad de kan, man får en känsla av att kanske går det ändå. Jag tycker man ska skriva om BÅDE hoten och eventuella lösningar.

Men att vara snäll och hjälpsam om det väl smäller... Det är väl moraliskt vällovligt och kanske ligger i vår natur och gör säkert att det känns lite varmt i hjärtat för alla parter, men inte fan stoppar det smällen!
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.