Film om A R Heen?

Jag har ett starkt barndomsminne av att ha sett en film på TV som handlade om ett äldre par som klättrade omkring ovanför en helt otrolig dal och hade ett klättermuseum. Då var jag inte mer än kanske åtta-nio år och visste inte att det var Arne Randers Heen och frun Bodil i Romsdalen men jag minns det tydligt. Jag skulle vilja veta om det är någon som vet något om denna filmen? Jag vill verkligen se den igen.
 
Heen var en av de mest inflytelserika personerna i norsk klättring under flera decennier och är en historiskt mycket intressant person. Jag skulle vilja rekommendera böckerna Arne Randers Heen av Iver Gjelstnli och Trolltinder og Trollvegg av Per Holhe.

Museet är också värt ett besök om man är i Romsdalen med dåligt väder eller på en vilodag. Som jag förstått det så är museets lokaler sålda och nya lokaler är fortfarande inte ordnade men jag hoppas på nya lokaler och ett lite allmänt lyft av utställningen.
 
Arne var skräddare

och sydde bland annat knickers i vadmal. Jag har fortfarande kvar de knickers som jag beställde av honom på slutet av 70-talet.

Far min använder fortfarande sina regelbundet varje vinter.

Thure
 
och sydde bland annat knickers i vadmal. Jag har fortfarande kvar de knickers som jag beställde av honom på slutet av 70-talet.

Far min använder fortfarande sina regelbundet varje vinter.

Thure

Detta var häftigt, ett par såna hade jag också velat ha. Kanske mer som samlarobjekt men det är säkert riktigt bra brallor. I jakt på information om filmen så snubblade jag över en artikel om just Arne som skräddare och hans inflytande över friluftsmodet på Vestlandet och i klätterkretsar. Han var även verksam på Lofoten som skräddare periodvis under 30 och 40-talen där han gjorde en rad betydelsefulla förstabestigningar som kommit lite i skymundan av hans bestigningar i Romsdalen bl.a. Nordryggen på Vågakallen, Småkallentraversen och det första hoppet mellan hornen på Svollvearsgeita.


Vet ej vad du menar för film,men det här hittade jag på.

Bergtatt - Historien om Norsk fjellsport

http://thepiratebay.org/torrent/4004039/

Det är inte Bergtattserien jag menar men den är mycket bra. Rekommenderas stark till alla som vill ha en introduktion till norsk klätterhistoria från 1800-tal fram till nutid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.