Fiberpälsens nära förestående död

Bläddrade igenom senste katalogen från ITAB. Den fanns inte där, som den gjort alla tidigare år. Glesbygdskavjen, pajalakostymern, helly-hansen:en. Fiberpälsjackan.

Ve och förbannelse. Inte längre går det heller att kliva in i en yrkeskädesbutik, eller någon annan butik för den delen, och be om att få köpa en. Inte utan att lägga in en specialorder. Sällan då heller.

Det är fleece. Det är höga obehagliga kragar som inte funkar under en jacka. Det är fickor. Det är foder. Det är föstärkningar. Det är kagge. Det är gummisnsoddar. Det är dragskor.Det är otympligt. Det är inte lika värmande. Det är skit.

Kan det vara fleecens långvariga funktion något slags sportmodeplagg som långsamt slagit ut den överlägsna fiberpälsen. Att det går att sälja färgglada yrkesplagg även till söndagsflanörer och dessutom dyrt. Är vi så få som att vi inte inte är längre är lönsamma, vi som med stolthet bär våra blå lurviga förlöjligade plagg?

Ska man måsta börja bunkra?
 
Bra tråd... jag håller hårt i min gamla fiberpälströja (min äldsta har jag vuxit ur men jag klippte av ärmarna och gjorde en väst av den, och av ärmarna gjorde jag sköna foder till tumhandskarna).

Men den börjar bli sliten... och i butik har jag nog inte sett sån lätt och varm fiberpäls de senaste 15 åren...
 
Även kallad "torsbykavaj" :) Har en ITAB-variant, den har inge vidare passform, för kort och bred, samt för korta ärmar. Tror att ursprungliga HH-modellen var bättre. Men jag vet inte om HH har gjort nåt vettigt sen dom började med hip-hop-kläder.
 
På hemsidan finner man dem om man söker, inte om man listar. Kan det kanske bara vara så att de bara inte är med i vår/sommar katalogen?

Det listas ju väldigt lite andra vinterkläder där också
 
Lika bra att ITAB:s förvann då, kanske. De ska sitta nära. Ska gå utanpå en skjorta men inget mer. Då får man ta något annat utanpå.

Beställde en Fristads från lokala yrkebutiken för ett par år sedan. Det var byxben till ärmar och kropp modellerad efter en tunna. Såklart inget köp. De två senaste har jag hittat på en sån där butik som hyr in sig tillfälligt i en lokal och säljer restpartier. En storlek för liten, perfekt efter en vecka. 2-3 år brukar mina leva så jag börjar se en desperat framtid några år bort.

Edit: Där fanns den ju, som Klager påpekade. It..it..it's alive!
 
Den här gillar jag:

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16997&plats_id=1483

Snygg å förefaller oöm (även in real life) och då oöm på det där bradiga sättet, man bryr sig inte om den blir lite skamfilad.
Tyvärr är den modellerad efter en tunna så en annan som vill ha långa grejjor får gå på XXXL, men då kan jag vända mig i den. Jag funderar seriöst på att köpa en och sy in den :eek:)

Glesbygdskavajen

PS. Underbar tråd i nostalgisk vrede för övrigt :eek:)
 
Jula

Har kikat på en från blåkläder på jula ett tag, finns i butik även nu.
Sitter riktigt bra! Hoppas verkligen inte dessa försvinner, jag har inte köpt min än!!
 
Googlade fiberpälströja och hittade åtminstone tre butiker med olika märken, däribland HH. Men eftersom jag själv inte använder detta fantastiska plagg så kanske jag är helt ute och cyklar?
 
Var hittar du HH? En grön eller orange sådan är jag sugen på.

Edit
Grön eller marinblå verkar inte vara så svår att hitta: http://www.hhworkwear.com Alla möjliga arbetsklädesbutiker har dem.

Googlade fiberpälströja och hittade åtminstone tre butiker med olika märken, däribland HH. Men eftersom jag själv inte använder detta fantastiska plagg så kanske jag är helt ute och cyklar?
 
Senast ändrad:
Hos Engelsons så får man 3 st jackor och en väst till samma pris som 1 st HH på Outnet..!
Personligen så tror jag inte att HH loggan (märket) värmer så mycket att tröjan är värd över 700:-
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.