felvisning positionsmarkör

Har precis skaffat en gpsmap 76c och har nu varit ute och åkt en del bil. I jämförelse med den gamla gps-75 som jag hade till förra båten så har det ju "hänt" ett och annat i branschen om jag uttrycker mig försiktigt. Jag har ännu inte hunnit skaffa några mer detaljerade kartor utan kör med stora odetaljerade världskartan och den visar att bilen kör en bit bredvid vägen, konstant. Vad jag kan förstå har jag ändå skaplig mottagning då det står nåt om 3d i fönstret. Var ligger felet, gps, bil, karta eller användare? :)
 
Cthulu; sa:
Jag har ännu inte hunnit skaffa några mer detaljerade kartor utan kör med stora odetaljerade världskartan och den visar att bilen kör en bit bredvid vägen, konstant.
Om du tittar vid kartskalan i fönstret ser du att det står "Overzoom". Det betyder att du zoomat in alldeles för mycket för den översiktliga grundkartans detaljeringsgrad och precision.

Grundkartan är bättre än inga kartor alls och kan vara ett bra komplement till detaljerade kartor framförallt om enheten har lite kartminne och man använder autorutt (enheten föreslår själv vägval) men den är oanvändbar för detaljnavigering.
 
Det är inte ovanligt att det skiljer 500 meter mellan en vägs verkliga läge, och var den visas på grundkartan. Som Pelle säger spelar det ingen roll om du ska köra mellan Helsingborg och Karlstad, under förutsättning att du använder åtminstone länsvägar.

Anders
 
Har du kollat så att chart datum är rätt inställt i GPS? Det vanligaste är WGS-84 men det finns i princip hur många som helst. Om felet är konstant kan det också bero på att felet är manuellt inställt (brukar kallas offset).
Mvh/ Gustav
 
Tack för svaren, jag har nu testat med lite bättre kartor, (metroguide) och då visas allting rätt. :)
 
Detta (chart datum) är i just det här sammanhanget helt fel, så det kan du glömma. Det har inget alls med de inbyggda kartorna att göra. De stämmer alltid med den angivna positionen. Det har enbart betydelse om du använder den av din GPS uppmätta positionen på en separat karta. Då måste deras referenssystem stämma överens.

Felen gentemot den inbyggda kartan beror helt enkelt på att för att den inte ska bli för stor, minnesbehovsmässigt sett, är den tämligen grovhuggen. Därför kan man heller inte redovisa detaljernas lägen speciellt noggrannt.

Du kan tänka dig en digital karta som en samling objekt, som alla är knutna till ett rutnät. En detaljerad karta har ett finmaskigt rutnät. Baskartan har glest mellan rutorna. Därför kan man inte placera ut objekten mer detaljerat än vad maskorna i rutnätet medger. Skulle objektet varit mitt mellan rutorna blir felet som störst, även om man inte gjort något annat fel i hanteringen av kartan.

Om man tittar på Garmins kartor kan man se att Västeuropa tar drygt 1 GB, med de mest detaljerade kartorna med deras bästa packningsalgoritm.
För baskartan tar hela Europa och Afrika 13 MB.
Den storleksskillnaden ger en liten uppfattning om skillnaden i förutsättningar.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oasus Felvisning av colorado 300 Navigering 9
kvchs9 Felvisning Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.