Fästa beastmaker i gipsvägg

Hej,
Sjukt sugen på att köpa en beastmaker men vetikatten om jag vågar då jag bar gipsväggar i hemmet och med stålreglar som ja inte lätt kan hitta...

Hur skulle ni gjort? Sett lösningar om att sätta up en pull up bar och fästa den i den osv men jag är 196cm lång och behöver få upp hängbrädan över dörren för att det ska vara tillräcklig längd.

Så som jag ser det så finns det 2 lösningar

1) fäst en plywood skiva med X antal mollypluggar och sen skruva upp hängbrädan på den
2) fäst en plywood med X antal gipsankare (pluggar man skruvar in i brukar föredra dessa framför mollys )
Räcker 6 skruvar i skivan? två yttre å två i mitten?


men jag är orolig att det inte ska hålla.. :S känner mig inte så sugen på å dra ner halva väggen
Eller är det bästa alternativet att låna en regelsökare och sätta skruvar direkt i stålreglarna?

hur har ni gjort?
Väger en 87 pannor
 
Senast ändrad:
Om det lossnar blir det troligen relativt små hål kvar...
Men inte ens det är ju så lockande.

Om de är dubbelgips skulle säkert två Molly räcka, annars skulle jag nog gå på reglarna. Om du ska ha den över en dörr borde du hitta reglar på var sida av karmen. Möjligen kan du ju provborra med den smalaste borren du har, för att se om du hittar regel där den ska vara.
 
om det bara är ett lager med gips brukar en magnet hitta reglarna. :)
men stålreglarna håller ju inte för så mycket heller..
 
Tja kanske e bäst att sätta upp den i garaget först dårå... Bor i parhus och vi har ett litet garage där precis en bil får plats... E ju mest att det e sjukt kallt på vintern! :)

Har bara enkelgips
 
Du bör nog har fingerbrädan inne, annars kommer du knappast använda den regelbundet.

Jag skulle tillverka en falsk dörrpost i riktigt trä och montera den på insidan av en vanlig dörrpost och fästa hängbrädan i den.

Så här gjorde jag för att mycket enkelt skapa mig en falsk dörrpost som det går montera grejor i:
(möbeltassar under plankorna förstås.)

hangboard-1.jpg
 
Smart lösning men kan nog säga direkt att frugan kommer inte gå med på den
:) E precis att hon tycker d e ok med bara hängbrädan

aja får fundera vidare :)

Du bör nog har fingerbrädan inne, annars kommer du knappast använda den regelbundet.

Jag skulle tillverka en falsk dörrpost i riktigt trä och montera den på insidan av en vanlig dörrpost och fästa hängbrädan i den.

Så här gjorde jag för att mycket enkelt skapa mig en falsk dörrpost som det går montera grejor i:
(möbeltassar under plankorna förstås.)
 
Som 8- säger så måste brädan vara nära och tillgänglig, annars kommer den inte till användning.

Fruar brukar ändå inte ha nåt emot vältränade män, och allt har sitt pris - det borde vara en bra förhandlingsöppning.
 
Fäst en plywoodskiva (min 12 mm) med underkant vilande mot dörrfodret. Välj en bredd på skivan, som gör att du kan fästa den i de bägge reglar som säkert finns på var sin sida av dörren. Välj helst en höjd som täcker hela väggytan mellan dörrfodret och taket. Fäst med skruv och bricka, min 2 skruvar i varje sida, ca 30-50 mm från resp. övre och nedre skivkant. Överskrider skiv höjden 300 mm, skruva på ytterligare en punkt mittemellan.
Köp riktiga proffsskruvar som används att fästa skivor till stålreglar, de finns i förstärkt version för infästning av WC-fixturer o.d.

Med allt ovanstående bör du ha en både prydlig och säker fästyta för din greppbräda, men vill du vara idiotsäker, stålreglarna är smalare än 70 mm, eller avståndet till innertaket litet, så kan du ta en lika stor plywoodskiva till, placera på motsatta sidan av väggen, förborra och fästa med maskinbult rätt igenom.
 
Är du osäker ring en snickare (han skulle lösa det hela på ungefär samma sätt som beskrevs av joanna) en hantverkare sågar till plywood och skruvar upp den på ett säkert sätt i en handvändning!

//Snickarn


peace
 
som joanna beskriver det så rasar nog lika väl hela huset ihop innan greppbrädan släpper...
hur många ggr har man inte gjort chins i själva dörrfodret bara som sitter med 4 ynkliga spikar?? du genererar inte så mkt kraft av att hänga i en greppbräda....

ett tipps är ju att måla plyfan i nån fin färg... (gärna lady färgen som går som reklam nu) så blir frugan riktigt nöjd =)
 
Jag har en greppbräda, men den sitter med smala franska träskruvar genom ett ytskikt och i en vägg av 3,5-tumsplank. Den är dessutom monterad dikt mot ett kraftigt dörrfoder. Känns mer än betryggande.

Men jag har tänkt samma tanke, trots mina 90 pannor har jag ju aldrig lyckats dra ner ett dörrfoder, och de kan ju vara både klena och spikade med mycket klen dyckert, ev bara två. De stöder väl i någon mån på de vertikala fodren.
Nu måste jag erkänna att även om jag kan (kunnat?) dra mig upp i klena foder så är det rätt mesiga ryck, i en greppbräda kommer man ut lite (eller 500%!) från väggen samt har bättre grepp, så risken är väl att kraften blir klart större också.
Sätter du en skiva på väggen är det ju också tänkbart att det finns nåt bra att skruva i på väggen längs taket, beroende på hur väggen är byggd.
 
som joanna beskriver det så rasar nog lika väl hela huset ihop innan greppbrädan släpper... hur många ggr har man inte gjort chins i själva dörrfodret bara som sitter med 4 ynkliga spikar? (...)
(...) i en greppbräda kommer man ut lite (eller 500%!) från väggen samt har bättre grepp, så risken är väl att kraften blir klart större också.
(...)
precis så, och det är hela skillnaden. Hänger man i överkant foder, blir det knappt någon horisontell kraftkomponent/vridmoment i infästningspunkterna, men bara greppbrädans tjocklek ställer saken i ett helt annat läge. Vanliga stålreglar är inte dimensionerade för att ta särskilt mycket punktlaster tvärs mot sin egen längdaxel, så jag har föreslagit dels en lastfördelare, dels (om reglarna är av den klena sorten), ett mothåll på andra sidan väggen, som gör att lasten förs ner centriskt/nedåt, vilket reglarna klarar utan problem. Måhända "hängsle och livrem", men det kan jag inte veta utan att ha sett det hela IRL ;).

Sen kan man, allt efter tycke och smak, diskret måla in skivorna i väggens färg, eller tvärtom berika hemmet med ett häftigt konstverk ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.