Fältjägarstugan

Hej undrar vad somär det lämpligaste ställe att utgå ifrån om man ska gå till Fältjägarstugan och transportera sig med bil fram till startplats för vandring? O sen på ett ungefär hur lång är vandringen till stugan?
 
Finns fler alternativa vägar...

Hej Peter,
...
Parkeringen strax norr om Ramundberget som du når via en kort betalväg
är nog närmast du kan komma med bil. Du når sedan stugan på en normal
vandringsdag, det går som du kan se på kartan lite uppför. Drygt 15-16
km.
...
En mer intressant väg (även detta en betalväg, startar i Bruksvallarna) till Fältjägarstugan är att gå via Våffelbruket i Djupdalsvallen eller från Parkeringen från ca. Holmvallen. Du får
visserligen "off-pista" lite, men vägen är betydligt intressantare
än leden mellan Klinken och stugan. Fin utsikt från båda håll när du väl
kommer upp lite på höjd.
...
My ten cents spent...
...
Mvh // Pzon
 
Borde också gå att komma österifrån och parkera vid Kläppen eller Kesuvallen. Skall du gå fram och tillbaka eller gå en A till B tur?

Thure
 
Har utgått från Kläppen flera gånger men då viKt av mot övre Ljungan , vålåtjärnarna o sen gått på fjället vidare mot Helags. Denna gången har jag ganska ont om tid så jag tänkte gå så kort väg som möjligt. Planen är att jag ska vistas vid tjärnarna väster om Fälltjägarstugan för öringfiske tre nätter plus vandring tur o retur.Tack för alla tipsen, borde vara närmare att nyttja betalvägarna istället för att parkera bilen vid Ramundberget. frågan är hur många kilometer man kan spara genom att nyttja betalvägarna? Jag kan i oför sig kolla på kartan o mäta. Ett annat alternativ är ju att gå den gamla pilgrimsleden mot Fältjägarstugan. Då,utgår man strax söder om Kläppen i närheten av ett stugområde. någon som har gått pilgrimsleden västerut?
 
Har gått sträckan mellan Sakristian och Gröndörrsmyren där vi vek av norrut på vinterleden. Mycket lättvandrad terräng med några enkla vad. I mitten av juli 2013 kunde vi ta oss över utan att ens doppa skorna. Stigen var inga problem att följa till största del. Vi passerade åtminstone en större gräsäng där stigen försvann av naturliga skäl. Har för mig att det satt markeringar i form av kortare stolpar där, men är inte helt säker. Oavsett går man knappast vilse där utan riskerar bara att ha hamnat ovan eller nedanför stigen när den visar sig igen.
Tar man vinterleden från Kläppenparkeringen, som vi gjorde, får man räkna med blöta områden söder om Stortjärnen.
Från Gröndörrsmyren och västerut är det bitvis en del skråande.

Snabb väg till kalfjället med fin utsikt över Öjön.
 
Pilgrimsleden har jag gått många gånger och av någon anledning brukar jag komma tillbaka till den leden. Kanske för att den är lättgången och att omgivningen är trevlig på något vis. Kanske för att den gamla stigen sätter igång fantasin om hur folk vandrat här i ur och skur sen urminnes tider. Kan vara lite knepig att hitta närmast torkilstötens stugområde. Annars är det en trevlig tur. Finaste delen är när man passerat öjön och kommer in i dalen med två mindre tjärnar. Där går stigen en bit upp efter slutningen.
 
Har utgått från Kläppen flera gånger men då viKt av mot övre Ljungan , vålåtjärnarna o sen gått på fjället vidare mot Helags. Denna gången har jag ganska ont om tid så jag tänkte gå så kort väg som möjligt. Planen är att jag ska vistas vid tjärnarna väster om Fälltjägarstugan för öringfiske tre nätter plus vandring tur o retur.Tack för alla tipsen, borde vara närmare att nyttja betalvägarna istället för att parkera bilen vid Ramundberget. frågan är hur många kilometer man kan spara genom att nyttja betalvägarna? Jag kan i oför sig kolla på kartan o mäta. Ett annat alternativ är ju att gå den gamla pilgrimsleden mot Fältjägarstugan. Då,utgår man strax söder om Kläppen i närheten av ett stugområde. någon som har gått pilgrimsleden västerut?

Klinkenvägen (efter Ramundberget) leder ca 3 km fram till en liten parkeringsplats. Sist jag åkte där (två år sedan) hade de höjt vägavgiften till 30 kronor (se till att ha jämna pengar med). Gör sedan inte misstaget att gå leden bort till bron och Klinkenstugan. Ljusnan är lättvadad på flera ställen, så följ stigen en bit efter parkeringen, vada över och ta sikte på Giertebanestugan (följ skoterleden bitvis) och följ sedan leden bort mot Fältjägaren. Om du ska fiska i tjärnarna väster om stugan behöver du inte gå leden hela vägen fram, utan kan vika av från leden flera kilometer före och ta sikte på den tjärn du ska till. Det bör inte vara några större problem att gå hela vägen på en dag om du har normalkondition.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.