extrema närbilder...hur?

ok, först måste jag tala om att jag är en total nybörjare vad gäller foto. Köpte min första kamera ( (eos 300v) för en månad sen. Undrar bara vad för utrustning jag behöver för att ta närbilder? Finns det billigare alternativ än dessa macroobjektiv? Har läst lite här på forumet men ska jag vara ärlig så förstår jag inte så mycket...mellanringar?, filter?, bakvända teleobjektiv?? Hjälp mig!

mvh Lars
 
Du kan använda mellanringar om du vill. Jag har dock för mig att Canons är hyffsat dyra, ca 1000kr/styck. Du behöver egentligen bara en, men det kan vara trevligt med 2-3 stycken i olika tjocklekar så du kan variera dig lite, och då blir det snabbt dyrt. Det finns säkert mellanringar till EOS från andra tillverkare också, men kolla bara att de verkligen funkar, så du inte står där utan autofokus eller med ett objektiv som helt saknar kontakt med kamerahuset...

Du kan också använda försättslinser. De finns i lite olika styrkor och storlekar. Det enda att se till när det gäller dem är att de skall passa i filtergängan du har på objektivet.

Det funkar att reversera objektivet också. Skruva av det och vänd på det. Håll det mot kamerahuset och kika genom okularet så skall du se att du kan förstora saker ganska mycket. Problemet som uppstår i detta läga är att kameran kan inte styra annat än slutartiden utan specialutrustning. Du kan alltså inte använda bländaren för att styra skärpedjupet, utan det blir vad det blir... Dessutom kan du behöva någon specialpryl för att få det ljustätt mellan objektivet och kamerahuset.
 
Mellanringar

Det smidigaste och förmodligen billigaste ar att använda mellanringar. Jag fotar mycket insekter, och anvnder pirat-mellanringar kombinerat med ett ljusstarkt zoom 28-105, 2.8-3.5. Som nämdes ovan gör pirat ringar att autofokus inte funkar. Detta ar dock inget problem, då jag fokuserar med hjälp av zoomen. Skärpdjupet ar ändå så otroligt litet att det i praktiken inte har någon betydelse vad fokus ringen står på.