extrema närbilder...hur?

ok, först måste jag tala om att jag är en total nybörjare vad gäller foto. Köpte min första kamera ( (eos 300v) för en månad sen. Undrar bara vad för utrustning jag behöver för att ta närbilder? Finns det billigare alternativ än dessa macroobjektiv? Har läst lite här på forumet men ska jag vara ärlig så förstår jag inte så mycket...mellanringar?, filter?, bakvända teleobjektiv?? Hjälp mig!

mvh Lars
 
Du kan använda mellanringar om du vill. Jag har dock för mig att Canons är hyffsat dyra, ca 1000kr/styck. Du behöver egentligen bara en, men det kan vara trevligt med 2-3 stycken i olika tjocklekar så du kan variera dig lite, och då blir det snabbt dyrt. Det finns säkert mellanringar till EOS från andra tillverkare också, men kolla bara att de verkligen funkar, så du inte står där utan autofokus eller med ett objektiv som helt saknar kontakt med kamerahuset...

Du kan också använda försättslinser. De finns i lite olika styrkor och storlekar. Det enda att se till när det gäller dem är att de skall passa i filtergängan du har på objektivet.

Det funkar att reversera objektivet också. Skruva av det och vänd på det. Håll det mot kamerahuset och kika genom okularet så skall du se att du kan förstora saker ganska mycket. Problemet som uppstår i detta läga är att kameran kan inte styra annat än slutartiden utan specialutrustning. Du kan alltså inte använda bländaren för att styra skärpedjupet, utan det blir vad det blir... Dessutom kan du behöva någon specialpryl för att få det ljustätt mellan objektivet och kamerahuset.
 
Mellanringar

Det smidigaste och förmodligen billigaste ar att använda mellanringar. Jag fotar mycket insekter, och anvnder pirat-mellanringar kombinerat med ett ljusstarkt zoom 28-105, 2.8-3.5. Som nämdes ovan gör pirat ringar att autofokus inte funkar. Detta ar dock inget problem, då jag fokuserar med hjälp av zoomen. Skärpdjupet ar ändå så otroligt litet att det i praktiken inte har någon betydelse vad fokus ringen står på.

Kombinera garna med stativ. Ordentligt, med mojlighet att invertera ( dvs satta kameran under stativet), om du ska fota stilla sittande moriv som blommor etc. Enbenstativ, om du maste var mer mobil (insekter). Och ett lite bordsstativ for marknära motiv.
 
tibet; sa:
ok, först måste jag tala om att jag är en total nybörjare vad gäller foto. Köpte min första kamera ( (eos 300v) för en månad sen. Undrar bara vad för utrustning jag behöver för att ta närbilder? Finns det billigare alternativ än dessa macroobjektiv? Har läst lite här på forumet men ska jag vara ärlig så förstår jag inte så mycket...mellanringar?, filter?, bakvända teleobjektiv?? Hjälp mig!

mvh Lars

en annan grej att tänka på är att köpa en trådutlösare, mekanisk eller elek. rörelseoskärpa vill man ju int ha
 
Reibel; sa:
en annan grej att tänka på är att köpa en trådutlösare, mekanisk eller elek. rörelseoskärpa vill man ju int ha

För det mesta kan man använda självutlösaren, att lägga kameran rätt tar ändå så lång tid att man inte behöver vara så snabb med själva avtrycket. En lös blixt med sladd är bra, då fryser man bilden med blixten istället, bra till insekter mm. Ska man använda trådutlösare kan det vara bra med stativ eller rispåse.

Macro med nyare systemkameror är dyrt, med en gammal Nikon är det bara att vända på objektivet och trycka det mot bajonetten. Både bländare och ljusmätning går att använda, fast utan automatisk nedbländning. Totalkostnad: 0:-
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell extrema släpningar & rödstick IXUS Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.