Erfarenheter "leash less"-yxor

Vad har DU för erfarenheter av dina tekniska yxor?

Stort/litet grepp?
Bra/dålig friktion i greppet?
Bladvinkel?
Greppvinkel?
Leder greppet kyla?
Tjocklek på bladet, spränger det isen mycket/lite?

Om du kan; mät vinkeln mellan isen och bladet samt isen och handgreppet. Skriv sedan dessa två vinklar här i forumet.
Detta gör det betydligt lättare att jämföra yxor från olika fabrikanter eftersom få butiker har fler än någon enstaka modell och denna information inte står i kataloger eller på hemsidor till tillverkarna.

Vinklar:
Dessa vinklar kan man ta fram genom att hålla yxan mot en plan yta och hålla ett rutat papper bredvid yxan med kanten mot den plana ytan. Rita sedan av konturen av spetsen på bladet och baksidan av greppet på pappret. Om du använder A4 får du självklart rita en vinkel i taget och flytta pappret emellan.

Sedan räknar man t.ex. tio rutor längs kanten på pappret och från den punkt där man började rita av bladet/greppet. Där ifrån följer man rutnätet in mot linjen och räknar antal rutor till sin skissade linje. Av det sambandet tio/antal rutor får man vinkeln. Om ni inte kan räkna ut vinkel, skriv antal rutor här så slipper ni räknandet.

Givetvis kommer en sammanställning av alla yxor presenteras som alla spekulanter på yxor kan ta del av och enkelt jämföra olika fabrikat och modeller på isyxor.
 
Finns det ingen här på utsidan som har erfarenheter av tekniska isyxor?

Oavsett vad ni har för åsikter om era yxor eller ideer så skriv dem här!
 
Oscar, här kommer några kommentarer från min sida men inga vinklar.....

Petzl Quark

En utmärkt allround yxa åt det mer tekniska hållet bland alpina varianter. Utmärkt för både brant isklättring och tekniska alpina äventyr. Utmärkt grepp och går utmärkt att använda både med och utan leash. Svingen är oslagbar med andra liknande varianter från andra märken.

Petzl Nomic

För mig den ultimata isklätteryxan vid brant och teknisk klättring där greppet sitter som gjutet i handen. Svingen är annorlunda gentemot en Quark och personligen gillar jag en setup utan de extra vikterna som sitter på bladet. Har även prövat dem några gånger alpint, men i slutändan så föredrar jag ett par Quarkar istället. Nackdelen med dessa är dock vid flacka partier så får man tänka till hur man svingar in dem i isen, eftersom de gräver in sig mot dig, då vinkeln är betydligt mer aggressiv och spräcket isen betydligt mer än Quarkar. Fast branta partier med mycket 'hooking' så dansar man bara upp.

Grivel Monster

Eftersom ett par blad till Nomic kostar drygt 60 euro så har jag ett par Grivel Monster för ren drytooling. Här kan man komma undan med ett par för 120 euro, dvs mindre vad en yxa kostar från andra märken. Den är lite skum i början men gör sig rätt för drytooling så det bara stänker om det. Men greppet måster tejpas likväl skaftet så att man kan använda dem med komfort. För is och alpint så är det inte så mycket att hänga i julgranen tror jag, aldrig prövat, då den är rätt speciell i sitt utförande och är ännu mer aggressivare i vinkeln gentemot Nomic. Skaftet är ju även flexiblet, något som fungerar utmärkt vid drytooling!

Grivel X Monster

Ett alternativ till Monster och dessa har jag bara prövat någon enstaka gång, men har flera bekanta som använt dem inom alla alpina områden och tycker de fungerar utmärkt. Både skaftet och bladet skiljer sig mot Monster i sitt utförande och är betydligt mer anpassat för is/alpinklättring. Priset för ett par ligger mellan 120-180 euro, vilket återigen är vad en kostar från ett annat märke...

Men i slutändan så måste man nog prova i verkligheten för att få sig en uppfattning då tekniska siffror kanske inte säger hela sanningen?
 
Tack för det Christian!

Jo det bästa är ju att prova yxorna själv så man känner balansen och passformen i handrgreppet m.m.

Undersökningen jag gör skall därför underlätta för personer som vill köpa yxor men inte kan prova dem först.

Ingen som provat "DMM Anarchist" eller "Grivel Quantum Monster"(kolfiberskaft, dyra)???
 
"Grivel Quantum Monster"(kolfiberskaft, dyra)???

Dessa kommer först ut nu till denna säsongen och har ännu inte nått butikerna vad jag vet. Priset för en kommer att ligger kring och över 200 euro per yxa och tycker personligen att det är alldeles för dyrt för en drytooling yxa. Är nog mer en marknad för personer som tävlar och kanske har sponsorer.....

- Christian
 
Grivels Quantum Monster kommer hamna långt över 2000. Förmodligen runt 2500, 2700.

Alltså en av de dyraste på marknaden.
Den väger dock bara 473g och är ganska spesialicerad.
 
Det var pa tiden..

Ahh, antlien nagon som tar tag i detta pa allvar!

Skall rita och mata sa fort jag kommer hem! Hehe. Ar det ingen pa utsidan som har erfarenhet av nagra andra tekniska yxor?

sara
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Screamer, inköpt och erfarenheter Isklättring 3
Linus_S Double spring leash Isklättring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.