Erfarenhet av Finnskogsleden?

Jag tänkte ge mig ut på ett par dagars vandring längs Finnskogsleden, utgångspunkt Medskogen. Är det någon som har erfarenhet från leden i det området? Har inte bestämt om jag skall gå söderut mot Skråckarberget och åter via norska sidan eller norrut mot Järpliden-Juvberget. Tacksam för tips om detta område eller andra sträckor längs leden.
 
Gjorde en helgtur på Finnskogen förra våren.
Ställde bilen i Röjden och gick mot Løvhaugen i Norge. Tältade strax innan gränsen, fin vattenkälla precis vi gränsen. Dagen efter fortsatte jag leden på norska sidan för att sedan vika tillbaka in på svenska sidan till den gamla finngården Abbortjärnsberg, där går det att övernatta i stugan. Platsen är alltid värd ett besök, i mitt fall en fikapaus, påfyllnad av vatten och skydd mot en regnskur på eftermiddagen. Vek sedan av från finnskogsleden på leden som går österut från Abbortjärnsberg. Fin plats att övernatta är vindskydd vid östra/västra bränntjärn. Vindskydd i Ok skick, lite väderbitet, bra badmöjligheter i tjärnarna. Dag tre gick jag ner till Nordviggssjön, traskade sedan lite på vägen mot Bjurberget. I Mackaretjärn gick jag upp till Kontbastun, och därifrån den gamla kostigen tills jag kom ut på skogsbilväg som leder tillbaka till Röjden.

Detta var en mycket fin tur i fin natur.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.