Enegiproppen 2002

Hej fiskebröder & systrar!

Nu är det hög tid att vi sportfiskare och övriga naturälskare ställer oss upp och bildar opinjon mot regeringens förslag till att lösa energifrågan.
Gå in på http://www.flugfiskarna.org.se/ och läs Gunnar Westrins artickel han hade i NSD om detta furiösa regeringsförslag, som kommer att kunna skapa stora bekymmer för våra mindre vattendrag, vi får inte sitta still och tro att någon annan ska ta tag i detta, utan det är allas ansvar att det inte får ske.
Kolla också på sportfiskarnas hemsida, debattforum där ett upprop har startat.
Grön el finns inte, så fort människan sätter spaden i ett vattendrag så påverkar det det ekologiska systemet, tänk er att ert hemmavatten med ett bra bestånd av t.ex harr, helt plötsligt däms upp och ett minikraftverk ska stå och snurra. Allt detta för att det ska känas in någon kWh per år på sveriges totala strömåtgång. Är det inte då bättre att satsa på de redan förstörda vattendragen som redan är utbyggda, med effektiviseringar på turbiner etc.
Det är dax att påverka våra beslutsfattare och det NU!

MVH
Magnus Ask
 
Enkelt att protestera

På Sportfiskarnas sida finns förslag till texter och emailadresser. Det tar 1 minut att skicka iväg mailen!

Gör det!

Peppe
 
Vad jag menar

är att ta tag i detta handgripligen, skicka ett mail är ett bra sätt att protestera, men hjälper det i långa loppet då det finns en delete knapp på datorn.
Vad jag är ute efter är att det bör finnas några som "frontar" våra protester och krav på ändringar, det är mycket lättare att hålla sin linje mot ett mail som innehåller en protestskrivelse än om man får personen-erna öga mot öga.

/Magnus Ask
 
Bra men utesluter inte det andra

Visst är det så att ett personligt möte är mycket bättre - jag håller med dig.

Men... får man 10.000 mail tror jag det blir jobbigt att trycka på delete hela tiden.

Jag har faktiskt pratat med en kompis som är politisk sekreterare för ett av partierna i riksdagen och hon intygade att alla läser sin email.

Dessutom kan ni göra som jag - skicka dem en påminnelse om de inte svarar.

Här är email-adresserna till partisekreterarna:

(s) lars.stjernkvist@sap.se
(v) Pernilla Zethraeus pernilla.z@vansterpartiet.se
(mp) hakan.wahlstedt@mp.se
(c) joran.hagglund@centerpartiet.se
(fp) johan.pehrson@riksdagen.se
(kd) sven-gunnar persson sgp@kristdemokrat.se
(m) johnny.magnusson@moderat.se

Peppe
 
Opinjonsbildning

Hur jag har börjat att gå till väga!
Jag har skrivit ut energiproppen och häftat ihop den med mina egna tankar och reflektioner om vad det kan innebära för våra vattendrag.
Sen har jag slängt in den i alla tänkbara fikarun på olika arbetsplatser,(eftersom jag är service elektriker så besöker jag många platser varje dag).
Talar övertygande :)) för vår sak och försöker att få andra att göra det vi har gjort: mailat politiker med en protestskrivelse.
Jag har tagit kontakt med hushållningssälskapet i Norrbotten för att höra deras ståndpunkt i frågan, (väntar på svar).
Harri Vuori på SFF skrev ett lysande förslag på Sportfiskarnas forum om att skapa ett nätverk med de större aktörerna innom fiske och naturvård, det är nog där vi ska spinna vidare.

/Magnus A
 
Kul läsning????

Jadu Björn!
Inte gav det ju så mycket att läsa detta, det märks att det är politiker som lindar in sakfrågan så att ingen normal människa fattar vad det handlar om.
Raka besked och uttalande om var man står på för sida i känsliga frågor är nog ingen politikers starka sida.
Vad dom skulle behöva, är en riktig spark i arselet så att dom vaknar upp i vekligheten.

/Magnus A
 
Vattendrag och vattenkraft

Hej!

Detta är väl egentligen inget forum för politisk debatt, men i och med att en politisk frågeställning kommit upp så...

Själv är jag riksdagskandidat för moderaterna. Jag måste erkänna att jag inte har satt mig in i detalj i den aktuella frågan, men jag tar gärna till mig information och kunskaper (lämpligen på mail niclas.damsgaard@moderat.se)

Min personliga inställning är att utbyggnade av dessa vattenkraftverk är ytterst tveksam - i synnerhet med tanke på att den faktiskt inte ens är ekonomiskt lönsam. Utbyggnaden kommer inte att komma till stånd utan omfattande subventioneringar.

Om man ser frågeställningen i ett större perspektiv tror jag personligen att vi som gillar att ägna oss åt olika aktiviteter i naturen skulle tjäna på att markägaren fick ta betalt av den som utnyttjar resursen. OK, vissa aktiviteter skulle kosta en slant, men det skulle å andra sidan faktiskt skapa incitament att bibehålla uppskattade naturresurser.

Med vänlig hälsning
Niclas Damsgaard
riksdagskandidat (m), Västmanland
 
Dina partikamrater håller inte med

Din partikamrat (Johnny Magnusson) inom moderaterna svarade så här när jag mailade partisekreteraren:

Per-Erik!

När det gäller storskaliga vattenkraftsanläggningar såsom att
bygga anläggningar i de sista orörda älvarna så är vi helt emot
utbyggnad. När det gäller mindre vattendrag är vi inte
kategoriska motståndare.


-----------------
Kan vi alltså förvänta oss att du arbetar för att moderaterna ändrar inriktning i frågan?

Per-Erik Malmqvist
Stockholm
 
F*n läser bibeln...

om det nu är så att den politiska sammansättningen i miljödomstolen, är avgörande för hur miljöbalken tolkas, är man ju maktlös.

Som markägare/fiskevattenägare, kan jag bara säga, att tidigare vattenregleringar, med förstörda strandmiljöer, unika natur/historievärden och fisket, inte går att kompensera för pengar.

I vissa av norrlands inlands kommuner spec mindre sahällen, är ju fortsatt överlevnad avhängit fisketurismen.

/Björn (i norr och söder)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.