en ok konstruktion?

kan detta bli en duglig kniv

OK pojkar och flickor det jag undrar om ni tror att detta hemtillverkade blad ( http://hem.bredband.net/b123907/kniv.jpg )kan vara nått som håller eller har jag gjort hantaget för svagt när jag har försökt lätta på det. det ska ju härdas sen å sättas på två sidor. stålet är 3 mm. blir det bryt ihop eller bit ihop
 
Ser väl bra ut. Möjligtvis skulle jag inte borra de första två hålen så nära bladet. Kan innebära en viss försvagning på det stället. Å andra sidan antar jag att du inte kommer att använda kniven såsom en kofot.

Vad är det för stål? När du borrade hålen i närheten av bladet, kylde du då stålet? Vilket material valde du till skållorna?

~Paul~
 
dePaul; sa:
Ser väl bra ut. Möjligtvis skulle jag inte borra de första två hålen så nära bladet. Kan innebära en viss försvagning på det stället. Å andra sidan antar jag att du inte kommer att använda kniven såsom en kofot.

Vad är det för stål? När du borrade hålen i närheten av bladet, kylde du då stålet? Vilket material valde du till skållorna?

~Paul~

Nä jag tänkte inte använda bladet som kofot =) men normala brytningar måste det tåla.
Stålet är 12c27 och jag tror inte det var för varm när jag hade borrat för jag kunde ta i det utan problem. man ska ju ibland doppa ner blad i hundra gradigt vatten för disinfektera det och då brukar det inte vara så trevligt att hålla i sen. det brukar inte förstöra härdningen. Handtaget kommer bestå av pakkawood.. funderar om man ska göra ett helt nytt identiskt blad men med mindre svagt handtag eller om man ska svetsta igen dom övre hålen.
[Ändrat av cancerman 2005-09-25 kl 12:01]
 
cancerman; sa:
svetsta igen dom övre hålen.
Skulle inte rekommendera det pga det redan nämnda problemet med härdningen. Där har du absolut ingen kontroll på tempen. Jag skulle heller inte använda epoxy, det gör varken till eller ifrån.

Däremot skulle du kunna sätta in två stycken utsmyckningspins som exakt passar i hålen. Dvs så att man nästan måste pressa in dem. Företrädesvis av rfr stål.

~Paul~
 
Hål

Nja ingen höjdare kanske, man skall ju försöka undvika hål speciellt i härdat stål på ställen som kan utsättas för hög böjspänning.

Ett par tre gånger högre blir säkert spänningen pga av att hålet finns där.

Om du anlöper enligt alla konstens regler och ser till att handaget blir ganska mjukt så kan det fungera annars tror jag inte riktigt på det...

Sen måste man ju inte böja och bräcka med kniven, vill man det kan man ju smida sig en kofot!
 
För att få reda på hur stor påverkan hålen har är det bara att dra bort diametrarna från bredden. DVS jämför den nuvarande totala "tvärsnittsbredden" med den ursprungliga så får du nästan exakt reda på vilken betydelse hålen haft. En liten aning skulle kunna tillkomma p g a spänningskoncetrationerna i radierna, men det har bara praktisk betydelse för utmattningen.

Detta säger ju inte om bladet håller eller ej, utan bara hur stor skillnaden är. Om skaftet görs lite längre så att hålen hamnar inne i skaftet och träbitarna är lite kraftiga och sitter fast bra, så gör det att tvärsnitten med hål utsätts för mycket måttliga böjmoment.

Kör på tycker jag, med ett bra skaft blir det inga problem, och det är omöjligt att säga säkert ändå eftersom du inte vet hurdana krafter det kommer att handla om vid "normal användning".

Om du ändå ska härda i efterhand, och vet var i fasdiagrammet du befinner dig, sä lär det inte ha nån betydelse hur du kylt vid borrningen. Och vet du inte mer eller mindre hur nivåerna ligger för härdningen vet jag inte hur du ska veta hur du ska härda ;-).

(Jag skulle nog inte vilja ha ett anlöpt blad, det böjer ju sig plastiskt tidigare än ett härdat - även om det rent praktiskt är lättare att undvika ett regelrätt brott. Men lagom kanske är bäst...)
 
Mezzner; sa:
För att få reda på hur stor påverkan hålen har är det bara att dra bort diametrarna från bredden.
Precis. Tyckte meddelst rent ögonmått att det inte var mycket gods kvar. Det kan i och för sig räcka om man bygger upp handtagsdelen en bit upp mot bladroten men designen verkar inte rymma utrymmer för en sådan lösning.

~Paul~
 
nu har jag format ett nästan likadant blad så nu ska jag inte borra nått hål över det övre nit hålet. egg och sånt är inte klart men det är ett senare problem
 
Det är ju bara att prova att böja lite i det lättborrade bladet och se hur det verkar.

3 mm låter rätt starkt ändå tycker jag...
 
Mezzner; sa:
Det är ju bara att prova att böja lite i det lättborrade bladet och se hur det verkar.

3 mm låter rätt starkt ändå tycker jag...

jag har provböjt lite i det och man kan böja det för hand men sen ska det härdas åxå så det är så svårt att veta hur det blir sen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Urbota dum konstruktion Utrustning allmänt 165

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.