En månad+ i Australien

Hej på er.

Jag och flickvännen min ska bege oss till australien i höst och stannar minst en månad, vi hade tänkt luffa runt en hel del och därför tänkt bo i tält.

hur är det att tälta i .au? fungerar det bra?

Hade tänkt ta min bora 80 och packa allting inuti som vanligt, tänkte givetvis ta med en mindre dagryggsäck för utfärder.

Temperaturmässigt är det väl senvår tidig sommar runt oktober/novemberskiftet eller har jag fel?

borde duga med med en lätt sommarsovsäck?

Någon som gjort liknande resor som har lust att dela med sig av erfarenheter/packlistor/tankar?

/m
 
Hur det funkar att tält sådär vet jag inte men när det gäller vädret så beror det HELT på var i Australien man är.

När jag var där på scoutläger så var det runt jul och nyår men lägret låg rätt högt i bergen nere vid Adelaide så det var svinkallt på nätterna (visserligen inte frost men inte heller särskilt många plusgrader).

Ett par veckor senare var vi i Cooper Peedy, där var det 25 grader utomhus på nätterna och närmare 40 på dagarna. Melbourne, Canberra och Sydney hade väl ungefär som svenskt juli-väder (varmt och ibland vräkte regnet ner).

Vi åkte inte runt mer än så men längre norrut längst kusten är det ju mer tropiskt så där var det antagligen varmt och fuktigt.
 
var.

Vi hade väl främst tänkt att åka en del längs östkusten. anländer och far väl hem från sydney som det ser ut nu.

kommer antagligen att göra några mindre utfärder inåt landet, men då följer nog inte tältet med. så det är väl främst längst östkusten som vi ska tälta som sagt.

så då lär det ju fungera med lätt sommarsäck och tält. lär väl ha med mig reselakan för boende hos vänner och bekanta. så det blir ju förstärkningsdetaljer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tosj00 Västindien 1 månad Trekking 0
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Olof B Australien - Kimberly? Trekking 0
veni Australien Trekking 13
victorborgvall Vattenrening Nya Zeeland, Australien Trekking 0
mathiasggg Vandringsleder i Australien...? Trekking 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.