En flottig trasa runt halsen?

Halaj!

Ska åka på hojsemester snart. Motoriserat.
Jag har ett Corduraställ med Gore-texfoder. Normalt har man ju en halsduk för att täta kring halsen. Men när det börjar att regna måste man ta bort den för den börjar då att agera som en veke som drar in vatten och blöter ner hela överkroppen efter några timmar.
Men eftersom halsen då inte är tät läcker det in där så då blir man blöt likaförbannat.

Impregnering är grejen tänkte jag.
Gjorde ett halvhjärtat försök att hitta sådan olja man har till oljerockar, men gick bet. Så då tog jag paraffin istället och dränkte snusnäsduken i, sådan man har till skärbrädor. Det är luktfritt och härsknar inte.
Min fråga är: tror panelen på detta? När jag häller vatten på den under kranen pärlar det sig på ytan, men duken känns ändå blöt.
Eller har någon en bättre ide?

Jag vet att motorer är bannlysta här, men frågan gäller ju också ett problem man kan få på kalfjället under regnstorm t.ex.

//T
 
En kamrat som var Mcpolis hade en kragtätning gjord av FMs nylonfrottehandduk, en remsa med kardborre på, jag gjorde en kopia i fleece samt en bror till den. Snabbtorkande och lättvättade. YMMV
 
Har alltid använt en alldeles vanlig buff. Aldrig haft något problem. Och då har jag haft REGN!
Se till att välja en med snyggt mönster bara!
 
Jag har åkt chopper nästan hela mitt liv och då utan framskärm så man fick vatten från två håll så att säga, jag och många med mig använder försvarets gröna halsduk/snusnäsduk den är så stor så att det var aldrig ett problem med läckage den vägen. Den blir blöt lite högst upp bara. Sen så stannade vi gärna när det regnade men det är ju inte alltid det går heller.
 
Efter ett oändligt antal år med försvarets grön, den gamla riktiga modellen och något färre år med Buff så vinner Buff knappt.
FM,s är egentligen bättre men det är ju så smidigt med buff, som lätt dubblerar som mössa eller solskydd.
 
Halaj!

Tack för goda tips!
Fanns ju massor med alternativ!
Jag var och klämde på en buff på mcaffärn igår. Den kändes lite ”hal” så en sån kan nog funka kanske.
Jag har också i alla år kört med kronans gröna, men den ville jag inte solka ner så jag handlade en ny snusnäsduk på femmans sport. Jag ska ge den en chans, men sen blir det nog en av de som monikaKa tipsade om.

//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktorious Täckbyxor för året runt bruk Kläder 1
Vandersex Året runt jacka? Kläder 2
såg kängor året runt Kläder 7
salis Året runt GTX- Brallor? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.