eletriska impulser

Har sett många reklamfilmer på tv för träning med elektriska impulser som ska få muskeln att jobba. Har mycket svårt o tro på att detta skulle funka. I bästa fall skulle jag personligen tro att det gör att muskelstyrkan bibehålls men att den ökar verkar väldigt långsökt, bla eftersom det inte blir nån belastning utan bara att muskeln används, en himla massa reps är ju inget man eftersträvar på gymmet direkt.
Men om nån har testat så skulle jag gärna vilja få del av era erfarenheter o tankar om det.
 
Det är självklart inget annat än bluff om man säger att det är effektiv träning. Som du säger så erhålls bara en kontraktion fast utan egentligt arbete. Jag tror inte man kan bibehålla muskelstyrka med sådan här "träning", men eventuellt volym.

Dock är det ett erkänt bra sätt för återhämtningsträning, och har varit känt i öststaterna i många många år.
 
Re: Skoj

Man bör trots allt vara lite försiktig om man "leker" med en sån där. Det är faktiskt så att den ström som de ger inte är helt ofarlig. Om den passerar hjärtat (t.ex. går mellan armarna) så är sannolikheten för kammarflimmer ganska hög.

Såna där apparater är alltid konstruerade med galvanisk separation mellan kanalerna, så så länge man håller de två polerna från en kanal på samma kroppsdel så är det inte så farligt. Men om man applicerar de två polerna för en kanal på olika kroppsdelar kan det alltså bli farligt.
 
Folk är neurotiska över elektromagnetiskt strålning från mobiltelefoner, och sen kopplar de in sånt där i sina muskler... underbart! :D

Problemet är kanske att de som köper såna där prylar är de som egentligen bara borde ta en promenad om dan så att leder och muskler överhuvudtaget används.
Men promenader finns ju inte på TV-shop.
 
Nordesjö; sa:
Problemet är kanske att de som köper såna där prylar är de som egentligen bara borde ta en promenad om dan så att leder och muskler överhuvudtaget används.
Men promenader finns ju inte på TV-shop.
Framförallt så är de svåra att utföra i TV-soffan...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.