Eld hela natten....

Jag är en som som vill ha en eld hela kvällen o även på natten.
Kanske sett för mycket cowboyfilmer, men trivs med det.
Praktiskt, det håller mygg o knott borta samt det går att laga mat närsomhelst, kaffe eller nåt.
Mysfaktorn får man inte glömma.....
Vakna på natten o se elden lysa mmmmmmm, va härligt !!!!
Lägger på 30cm x 50cm stockar på kvällen, så brinner det hela natten.
Tänder med en (1) tändsticka det har blivit en sport att klara
det o det funkar bara man förbereder sig
 

Bilagor

  • PICT0090.jpg
    PICT0090.jpg
    75.1 KB · Visningar: 1,043
Jag har testat den samiska varianten av stockeld två gånger efter jag fått inspiration av Yngve ryds bok "ELD"..

Första gången fick jag inte riktigt fyr på stocken eftersom jag tror jag koncentrerade mig lite för hårt på att få upp stocken ovanpå för att kunna krypa ner i sovsäcken.. Andra gången gjorde jag korrekta förberedelser och väntade på att den undre stocken fick en fin eld innan jag la på stocken ovanpå, separerad med ca 10 cm mellanrum mha en råtallbit i vardera ände.
 
Det är samma vindskydd...

Vindskyddet,som helt riktigt ligger vid Magnehultsjön, kallas för Snåret. Vindskyddet byggdes av och tillhör S:t Olai scoutkår - som jag varit aktiv i.

Fantastiskt ställe -kanske tom finare än "din" lägerplats vid Holmsjön *ler*

Uffe
 
Vindskyddet,som helt riktigt ligger vid Magnehultsjön, kallas för Snåret. Vindskyddet byggdes av och tillhör S:t Olai scoutkår - som jag varit aktiv i.

Fantastiskt ställe -kanske tom finare än "din" lägerplats vid Holmsjön *ler*

Uffe

ja de kan jag hålla med om, badvänligare, bra för kanot,ligger fantastiskt fint, bra om man har vovve med sig.
En klar favvo för mig.
"lappkåtan" vid holmsjön går väl inte att ersätta, den är kanon vintertid, varm o skön.
Vet du några fler vindskydd/kojor i Kolmården ?
Jag känner till några.
Du kan skicka meddelande om du vill...
peter 1959
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.