Ekermysterium

En del ekrar har gått av på mitt bakhjul så jag behöver skaffa nya. Eftersom jag antar att det blir betydligt svårare att hitta en jämn ekerspänning om alla ekrar inte är likadana så vill jag ha samma typ av ekrar som de som redan sitter på hjulet, men problemet är att jag inte har en aning om vad det är för sort.

Cykeln är en Yosemite "Mist trail" införskaffad på Biltema för 1900 spänn (ja ja, sluta skratta). Fälgen är en Alexrims Ace-18 och navet Shimano FH-RM30 (8 drev). Ekrarna är i rostfritt stål (eller något stålfärgat i alla fall) och nipplarna verkar vara i samma material. Varje ekerhuvud har ett stort N stämplat på sig.

Någon som vet vad det är för ekrar, och var man får tag på nya?
 
Det vet jag inte, men en gång för länge sedan var det så i alla fall att det fanns antingen rostfria eller förzinkade ekrar. Om de inte är alldeles nya borde det var lätt att se vilket.

I övrigt kan de vara av reducerat utförande, och det innebär att de är smalar på mitten och tjockar vid ändarna. Kolla ev m. skjutmått så ser du hur det är med den saken.

Sen är det väl också så att det borde finnas nån anledning till att de som gått av har gjort just det. Kanske hjälper det inte mycket att bara sätta dit nya; kanske alla bör bytas eller så bör i alla fall alla justeras. Du kommer antagligen snart att få svar här som får dig att inse att ekrar är high-tech. Ta det med en lagom nypa salt, men som sagt, det finns nog en anledning till dina ekerbrott.
 
Tjorvigt...

De där ekrarna som sitter på (med ett N på skallen) kan nog bli tjorvigt att få tag på. Det är troligtvis nån modell från Taiwan (rätta mig om jag har fel).

Du bör kunna ta nästan vilken eker som helst till dom hjulen det bör funka med DT Comp eller DT Champ. De vanligast ekrarna i svenska butiker.

Stalle
 
Inte riktigt men då det finns ett stort antal längder att labba med har de som handlar försökt göra det lite lättare för sig. Och då menar jag förutom längdskillnad mellan kasett och V-sida bak även alla käcka nya fälgprofiler som kräver sina ekerlängder, förutom de gamla vanliga hjuldiametrarna. Därav....

go tur
 
Jag åkte in till Cykelringen på Torsgatan, beredd att köpa de ekrar de hade (som jag misstänkte skulle vara DT, efter att ha läst era svar). Jag hade med mig en trasig eker att jämföra med, och killen i butiken plockade fram ett par exakt likadana med samma N på huvudet.

Så slutet gott, allting gott. Eller kanske inte, först ska jag få på ekrarna och rikta hjulet. Två av de trasiga ekrarna satt på höger sida, så det innebär att jag måste plocka av hela kassetten först...
 
Mezzner; sa:
Betyder det att "alla" ekrar är DT numera?

Nejdå, på den exklusiva sidan har du fortfarande Wheelsmith, Sapim och diverse märkesspecifika ekrar för ovanliga nav/fälginfästningar ofta förknippade med hjul med låga ekerantal. Sen finns det säkert ett antal "no name" tillverkare som inte sätter något varumärke på sina produkter.
 
larsl; sa:
Är ekerbrott verkligen något ovanligt om man kör runt i skogen på hårda stenar och stubbar?

Ovanligt och ovanligt...
Dåligt byggda hjul kan tappa ekrar både fort och ofta även vid tämligen mild behandling. Bra byggda hjul kan gå tills de pensioneras av ngn annan orsak utan att nånsin tappa en eker.
Ingenting kan skydda en om man cyklar över hyggen med sprättande grenar kring hjulen....
 
Mezzner; sa:
...Sen är det väl också så att det borde finnas nån anledning till att de som gått av har gjort just det. Kanske hjälper det inte mycket att bara sätta dit nya; kanske alla bör bytas eller så bör i alla fall alla justeras.

Det är väl aldrig fel att byta alla ekrar, men det är väl inte heller alltid nödvändigt. Jag har för mig att nån av utsidans expeditionscyklister t.o.m. har sagt att de brukar gå rätt bra att även blanda ekertyper om det kniper.
Men ekerbyte brukar ju alltid innebära att hjulet måste riktas i någon omfattning, så om ekerspänningen är rejält fel brukar man ju upptäcka det då.
 
dabac; sa:
Mezzner; sa:
Betyder det att "alla" ekrar är DT numera?

Nejdå, på den exklusiva sidan har du fortfarande Wheelsmith, Sapim och diverse märkesspecifika ekrar för ovanliga nav/fälginfästningar ofta förknippade med hjul med låga ekerantal. Sen finns det säkert ett antal "no name" tillverkare som inte sätter något varumärke på sina produkter.

Fast det finns sällan någon rationell anledning att INTE använda REDUCERADE ekrar från DT! Trots allt finns det gott om reducerade DT-ekrar hos alla välsorterade cykelaffärer i Sverige (vilket är mer än vad man kan säga om både Sapim och Wheelsmith)! :)
/Niklas
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.