Durlingsled tältställen

Hejsan. Kan någon vänlig själ ladda upp en liten karta och märka ut fördväg och tältplatser. Från väster via durlings led upp på Kebenekaise.
Jag vill ha den lättaste vägen med utmärkta tältplatser. Resan kommmer göras med skidor,stighudar och pulka med ca 30 kilos last. och jag skulle vilja slå läger så nära toppen som det hår med pulka utan att det är för jobbigt. Jag kommer göra resan i mitten på mars. Jag vet att det är en uttjatat ämne, men trots allt jag läst så vet jag fortfarande inte riktigt hur det ser ut där på vintern.

Tack på förhand.....
 

avslutad210712

Gäst
Durlings led är en stenvandring under barmarkstiden men under vårvintern borde det gå att tälta "varsomhelst". Har inte varit in där vintertid men snön lär släta ut det mesta. Kan dock tänka mig att om det blåser så kan det dra ordentligt genom dalarna.
 
Ungefär min tanke också. Sommartid finns det några bra tältplatser i Kaffedalen som knappast lär vara sämre under vinterperioden. Gå in i Singivaggi söder om Singijohka, inte norr om den. Rutten jag följde sommartid är nästan exakt den som är utritad på lantmäteriets fjällkartor.

Det man kan tillägga är att det är väldiga blockstenspartier i den sista biten av sadeln upp till Kaffedalen så där kan du nog inte tälta ens på vintern men vill nog inte göra det heller pga lutningen.
 
Jag tackar verkligen för hjälpen. Hur långt i tid och sträcka är det ungefär från Kaffedalen, och är det lätt att ta sig till den med pulka ?
 
En fråga till om någon har tid/lust.
Är det möjligt att med pulka ta sig till Kaffedalen och tälta där vintertid, i mars. För att sedan gå västra leden upp, och sedan efter övernattning även gå östra leden ?
 
Går säkert. Var där för några år sedan men vände p g a väder. Vi lämnade i och för sig pulkan längre ned men det är säkert inga problem om man knallar på i dalbotten. Inga branta stigningar men det är ju en rejäl höjdskillnad med mer eller mindre konstant lutning från Tjätkavagge.

Thure
 
En fråga till om någon har tid/lust.
Är det möjligt att med pulka ta sig till Kaffedalen och tälta där vintertid, i mars. För att sedan gå västra leden upp, och sedan efter övernattning även gå östra leden ?

Hej!

Nu tror jag att du blandar ihop äpplen med både päron och bananer. Durlings led börjar nere i Singivagge och följer den långa dalgången mellan Singipakte (1614 på kartan) och Kuopertjåkka. Man kommer till Kaffedalen västerifrån. Västra leden börjar vid Kittelbäcken i Ladtjovagge och går över Vierranvarre. Man kommer till Kaffedalen söderifrån. Båda lederna följer sedan samma väg upp förbi toppstugorna och vidare till Kebnekaises topp. Östra leden börjar i Ladtjovagge lite öster om Kittelbäcken och går först över Björlings glaciär och sedan ett klätterparti upp till toppstugorna som man når från öster. Om du studerar kartan en stund så får du nog svar på rätt många av dina frågor.

Av dessa tre helt olika bestigningsalternativ är det bara det första jag skulle vilja göra med pulka, om ens det. Det bästa valet är nog att tälta i Singivagge och ta toppen som en dagstur.

Mvh Filiokus
 
Hej!

Nu tror jag att du blandar ihop äpplen med både päron och bananer. Durlings led börjar nere i Singivagge och följer den långa dalgången mellan Singipakte (1614 på kartan) och Kuopertjåkka. Man kommer till Kaffedalen västerifrån. Västra leden börjar vid Kittelbäcken i Ladtjovagge och går över Vierranvarre. Man kommer till Kaffedalen söderifrån. Båda lederna följer sedan samma väg upp förbi toppstugorna och vidare till Kebnekaises topp. Östra leden börjar i Ladtjovagge lite öster om Kittelbäcken och går först över Björlings glaciär och sedan ett klätterparti upp till toppstugorna som man når från öster. Om du studerar kartan en stund så får du nog svar på rätt många av dina frågor.

Av dessa tre helt olika bestigningsalternativ är det bara det första jag skulle vilja göra med pulka, om ens det. Det bästa valet är nog att tälta i Singivagge och ta toppen som en dagstur.

Mvh Filiokus
Helt rätt, att släpa en 30kg pulka över Vierramvare = jobbigt.
Durlingsled går det nog bra, tills du kommer till foten av Kebne. Där är det brant upp till Kaffedalen.
Går bra att tälta innan branten,och sedan göra en dagstur, utan pulkan.
 
Hej!

Nu tror jag att du blandar ihop äpplen med både päron och bananer. Durlings led börjar nere i Singivagge och följer den långa dalgången mellan Singipakte (1614 på kartan) och Kuopertjåkka. Man kommer till Kaffedalen västerifrån. Västra leden börjar vid Kittelbäcken i Ladtjovagge och går över Vierranvarre. Man kommer till Kaffedalen söderifrån. Båda lederna följer sedan samma väg upp förbi toppstugorna och vidare till Kebnekaises topp. Östra leden börjar i Ladtjovagge lite öster om Kittelbäcken och går först över Björlings glaciär och sedan ett klätterparti upp till toppstugorna som man når från öster. Om du studerar kartan en stund så får du nog svar på rätt många av dina frågor.

Av dessa tre helt olika bestigningsalternativ är det bara det första jag skulle vilja göra med pulka, om ens det. Det bästa valet är nog att tälta i Singivagge och ta toppen som en dagstur.

Mvh Filiokus

Tackar så otroligt mycket för hjälpen, jag kommer nog tälta i Singivagge och gå upp tidigt för en dagstur.
Är det någon som varit vid silverfallet (det mellan bergen Singitjåkka och Tolpagorni) på vintern ? Hur ser det ut där då, är allt is eller ?
 
Helt rätt, att släpa en 30kg pulka över Vierramvare = jobbigt.
Durlingsled går det nog bra, tills du kommer till foten av Kebne. Där är det brant upp till Kaffedalen.
Går bra att tälta innan branten,och sedan göra en dagstur, utan pulkan.

Instämmer, att släpa en pulka via västra leden skulle jag inte vilja göra. Även om den med hyfsat snödjup som täcker stenskrävlet kan gå fint att tälta i kaffedalen skulle jag undvika detta. Dalgången ligger vidöppen från väster och slutar i ett bråddjupt stup mot Kitteldalen i öster och om vädret slår om med kraftig vid kan det bli direkt farligt att tälta där vintertid.
 
Tackar så otroligt mycket för hjälpen, jag kommer nog tälta i Singivagge och gå upp tidigt för en dagstur.
Är det någon som varit vid silverfallet (det mellan bergen Singitjåkka och Tolpagorni) på vintern ? Hur ser det ut där då, är allt is eller ?
Passet mellan Singitjokka och Tuolpagorni är riskabelt även på sommaren på grund av rasrisk. Tror inte det blir enklare på vintern, särskilt inte med pulka.
 
jag har varit vid silverfallet sommartid. Ska du bara dit och titta så kan jag avråda dig. Inget speciellt att se. Lär ju inte vara mer imponerade vintertid. Om du bara ska passera så låter det riskabelt, ganska brant och finns säkert rasrisk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tobiasf Tältställen väster om Akka? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.