Dunsäckar

Hej står i valet och kvalet mellan dun och syntet när jag ska köpa vintersäck, har varit helt såld på syntet fram tills nu. Tidigare har jag varit orolig för dunets fuktkänslighet osv men läste att dagens dunsäckar står emot mkt fukt innan de blir så fuktiga att de kyler istället för värmer.. Någon som vet hur man ska tänka när det gäller resistans mot tex kondens och svett från kroppen, pallar en dusäck detta verkligen?
 
Jag har använt både syntetsäckar och dunsäckar och ser inte många anledningar till att välja syntet framför dun. Jag har aldrig upplevt några problem med att dun är fuktkänsligare och som du skriver så är bra dunsäckar tillverkade i vattenavstötande yttermaterial. Att dunsäckar är bekvämare, lättare och har längre livslängd är ytterligare argument.
Detta har det skrivits mycket om här, t.ex. i denna tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29087

vh
David
 
Tack för tipset det fanns mkt bra där, nu måste man ju nästan ha en dunsäck.. Jag som trodde jag skulle komma billigt undan:) Fast vilket märke är bäst då? Och om man köper en säck som har komfort ner till -20 och kompleterar med ett lakan, hur mkt gör det mot kylan?
 
Det finns flera olika dunkvaliteter som du kommer upptäcka om du letar runt lite på tillverkarnas sidor. Det finns även många bra tillverkare som t.ex. Western Mountaineering, Rab och Marmot för att nämna några. Det bästa är det som passar dig, dina behov och din plånbok. ;)

Ang. lakan så kan jag inte svara på det. Har aldrig använt det själv.

/D
 
en sak att till lägga, om olyckan är framme och sovsäcken blir blöt, så vill jag inte ha dun. så jag skulle aldrig köpa en vintersäck i dun som jag skulle använda i svenska vinterförhållanden. (sover gärna i en dyngsur syntetsäck)
jonas
 
Tror inte heller att en blöt sovsäck är varm, oavsett material. Grejen är ju att en olycka kan alltid inträffa som tex att man blöter ner hela packningen eller nått men jag är mest fundersam angående vanlig fukt som man inte kommer undan, som kondens och fukt innifrån.
 
På vintern under bar himmel, spö regn under flera timmar och blöta snö bomber från träden , vaknade av att det rann en bäck i sovsäken som man kunde plaska med händerna i, regnet slutade kl 4 på natten, sov säcken var totalt genomsur men jag hade det varmt än då, sov sedan till kl 8. det tog 8 timmar att torka sovsäcken framför elden.
 
marjamaa; sa:
På vintern under bar himmel, spö regn under flera timmar och blöta snö bomber från träden , vaknade av att det rann en bäck i sovsäken som man kunde plaska med händerna i, regnet slutade kl 4 på natten, sov säcken var totalt genomsur men jag hade det varmt än då, sov sedan till kl 8. det tog 8 timmar att torka sovsäcken framför elden.
Som man bäddar får man ligga (är det inte så man säger)... :)
 
marjamaa; sa:
På vintern under bar himmel, spö regn under flera timmar och blöta snö bomber från träden , vaknade av att det rann en bäck i sovsäken som man kunde plaska med händerna i, regnet slutade kl 4 på natten, sov säcken var totalt genomsur men jag hade det varmt än då, sov sedan till kl 8. det tog 8 timmar att torka sovsäcken framför elden.
Upplys gärna om vilket fantastiskt isolerande material den sovsäcken är gjord av.

Raskesven
 
marjamaa; sa:
På vintern under bar himmel, spö regn under flera timmar och blöta snö bomber från träden , vaknade av att det rann en bäck i sovsäken som man kunde plaska med händerna i, regnet slutade kl 4 på natten, sov säcken var totalt genomsur men jag hade det varmt än då, sov sedan till kl 8. det tog 8 timmar att torka sovsäcken framför elden.

Du får väl tillägga att det var 15 grader varmt :)
Har du inte dun-innersäck längre, eller har du bytt sovsäck.
/Thomas
 
Har inte kvar min carry kombi utan har nu en anguljak Twin vinter har ingen aning vilken fylning det är
Det kan ha varit +3-+5
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KimmyA Anektoder om när dunsäckar blivit blöta..? Bo och sova 2
Landberg Vaude dunsäckar? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.