Dumpa civiliserad packning i Chamonix

Någon som hart ett bra tips på hur man dumpar sin civiliserade packning i Chamonix när man skall upp på Mont Blanc. För jag misstänker till viss del att de inte kommer släppa ombord mig på planet hem så mycket svett som antagligen de kläderna man hade på sig upp och ner för berget kommer lukta :)

Eller hur har ni andra resonerat kring detta?
 
Eftersom jag och min kamrat bodde på camping när vi var i Chamonix, så kunde man lämna den stora packningen där. Det rörde sig bara om småsummor i kostnad. Jag antar att du kan göra detsamma om du t.ex. bor på hotell eller vandrarhem.

Mvh /Joel
 
Vilken camping var det, och vad kostade det... har nämligen inte hunnit titta på den biten än heller så om det nu också är ett ställe som förvarar grejer vore det guld att få konkret tips.
 
Flyg/buss

Många buss stationer har duschar och förvarings skåp lika så flygplatser.

Men tanken är väl inte att man ska åka hem direkt efter man kommit ner.
Någonstans måste man väl bo?
Vandrarhem eller billiga hotell? Kanske någon som har bra billiga tips på detta?

MVH
zzeezz


Någon som hart ett bra tips på hur man dumpar sin civiliserade packning i Chamonix när man skall upp på Mont Blanc. För jag misstänker till viss del att de inte kommer släppa ombord mig på planet hem så mycket svett som antagligen de kläderna man hade på sig upp och ner för berget kommer lukta :)

Eller hur har ni andra resonerat kring detta?
 
Vilken camping var det, och vad kostade det... har nämligen inte hunnit titta på den biten än heller så om det nu också är ett ställe som förvarar grejer vore det guld att få konkret tips.

Den campingen som vi bodde på heter Les Arolles. Den ligger centralt i Chamonix. Jag minns inte exakta kostnader, men generellt var det ganska billigt att bo där när man bara hade ett tält. Kostnaden för att lämna packningen var försumbar. Det var inte många euro vi betalade för ca. 4 dagars frånvaro.

Mvh /Joel
 
se gjerne på hotel làrve eller hotel richmond.
2 tevliga 2* hotell. men slår ett litet extra slag før hotel làrve.
begge hotellene låt oss oppbevare bagage der nær vi var på tur

robert
 
se gjerne på hotel làrve eller hotel richmond.
2 tevliga 2* hotell. men slår ett litet extra slag før hotel làrve.
begge hotellene låt oss oppbevare bagage der nær vi var på tur robert

Ja fattas väl bara när de tar en tusenlapp per natt att få bo där... fast det är inte riktigt prisklassen vi letar efter :)

Just nu lutar det faktiskt åt att landa på turistbyrån i Chamonix det första vi gör (har bokat ChamExpress att släppa av mig där), och där försöka hitta camping för det har varit svårt att hitta något vettigt via Internet.

Jag kommer ta med mig en extra stryktålig drybag för att kunna ha flera alternativ öppna. Har läst om dem som gömt sina civila prylar en bit upp berget.

Alla grejer är beställda, även om vissa fortfarande ligger hos DHL i skrivande stund. Jag har provpackat med den utrustningen som var hemma och modifierat och begrunnat. Alla ytterligare praktiska tips om Chamonix tas emot tacksamt. Ställen att äta, hur mycket bussen kostar, var man löser biljetter till den, större supermarkets där man kan köpa billig mat, ställen att hyra den sista utrustningen på för vissa i gruppen etcetera etcetera.
 
kan nog vara riktigt att vi betalte 1000 kr per natt før tre personer. inte så farligt dyrt enligt meg.
men sjælvklart så kan de ha højt prist eller så ær det något med sesongen der priserna varierar.

robert
 
Du kanske har åkt redan men,

när jag var där förra sommaren bodde jag på ett vandrarhem 10 minuter utanför chamonix, tror det hette Les Grassonnets. Kostade ca 10euro / natt, tror ni kan få sova på madrass i vardagsrummet också om det är fullt.. det kändes som ett skibumställe. Riktigt skön fransman som ägde stället också, fina gamla trähus.. där kan ni säkert lämna en del packning också
 
Nu vet jag inte vilken led du tänker ta, men om man förutsätter att du tar nån av de två vanligaste lederna så har du minst två alternativ.

Antingen går du (eller tar tramen) via Nid dAigle och då kan du gömma väskan i nån skreva vid les rognes. Ju högre upp på kammen desto mindre är chansen att nån dagdrivare ska hitta den. Kommer du via Aguille du Midi går det bra att cacha (gräva ned) den direkt på glaciären nedanför. Märk upp platsen med bambupinne...förutsätter förståss att du har spade med dig! :)
 
Vi går via Nid d'Aigle och normalrutten upp. Väskan ifråga som skall dumpas är en mycket tålig förstärkt 60-liters drybag som jag själv testat med mycket gott resultat i badkaret hemma. Den är dessutom matt-svart och bör smälta in mycket bra i skuggan.

Det som skall gömmas undan är civiliserade kläder som sagt och inget värdefullt. Blir det stulet är det ju synd för jag kommer lukta som fasen eller behöva köpa nya kläder i Chamonix. Men jag har packat ner kläder som min fru hatar och vill att jag slänger så ingen stor förlust om den försvinner. Drybagen kostar en hundring men det är ju inte hela världen det heller.

Vi har rätt gott om tid (skall bara till Tete Rousse första dagen) så då blir det nog att jag gömmer den. Får hoppas på god GPS-mottagning så den går att markera som geocache-punkt och hitta igen utan problem.
 
Civiliserade simhallar söderöver

brukar ha kemtvätt i huset. Tvätta dig och kläderna på en gång. Tämligen vanligt bland cyklister och motorcyklister...de tar nog emot klättrarkläder med.....
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.