Dufourspitze, Grossglockner och Gerlachovsky Stit

Jag och några kompisar ska klättra Schweiz högsta topp (Dufourspitze), Österrikes högsta topp (Grossglockner) och Slovakiens högsta topp (Gerlachovsky Stit) nästa år. Jag undrar om några har klättrat dessa toppar och kan dela med sig av leder, svårighetsgrader, krux, utrustningsbehov, bilder, utgångspunkt m.m. All info är av intresse.

Jag är med andra ord i behov av en klätterförare!

/Gustav Cronhamn
 
En välsorterad nätbokhandel för det mesta som har med berg och klättring att göra är:

www.pizbube.ch

Där kan du bl.a hitta Alpinguider över dom områden där de berg som du är intresserad av ligger.
 
Gerlachovsky Stit

Ingen som varit på Slovakiens högsta topp? Gerlachovsky Stit som ligger i Höga Tatra på gränsen till Polen.

Jag har hört att det är ett klättringsberg, men enkelt?! Undrar lite om svårighetsgraden och leder på berget. Det är någon led som ev. hade vajer, men jag förstog inte om den leden var bara för guider. Annars undrar jag om utrustningsbehov och campingmöjligheter.

/Gustav
 
Hej!
Grossglockner - normalleden snarare scrambling æn klættring (på vintern snø næstan hela vægen), enklare klætterpassage mellan Klein- och Grossglockn. Studlgrat AD, Pallavicinnirenne också AD, men mera seriøs. Duffourspitze ær enkel men fysiskt krævande. Samtliga berg du frågar om finns på summitpost med mycket bra info. Lycka till!
 
Gerlach är enkelt att bestiga normalleden (grad 2 UIAA) som startar från Sliezky dom i Velicka dolina. För att använda sig av denna måste man dock använda guide. Denna led är egentligen en svårare vandringsled med diverse hjälpmedel.

Är ni medlemmar i någon klätterorganisation kan ni själva klättra till toppen men inte på någon led lättare än grad 3. Ni kan använda er av normalleden för att komma till och från valda svårare led.

Här är ett urval av leder på Östra väggen:
http://www.tatry.nfo.sk/stena.php?kod=0180056:Gerlachovský-štít:2655

från Sydväst:
http://www.tatry.nfo.sk/stena.php?kod=01800816:Gerlachovský-štít:2655

Guide kostar ca 180EUR för två-tre personer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gustav Cronhamn Dufourspitze någon som varit där? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.