Dubbing Problem

tjena mors alla glada fiskare har en liten fråga om flugbindning jag undrar hur jag gör så att dubbingen fastnar bra jag har svåra problem med detta ska man ha mycke wax lr ska man ha lite hur mcyket dubbing ska man ta osv vore tack samm för rutinerade svar sp kom igen säg mig era hemligheter =).....
MVH joel andersson .
 
dubbing

När jag började binda så fick jag lära mig att vaxa bindtråden och därefter lägga på dubbingen, jag fick dock aldrig detta att fungera på ett tillfredställande sätt(Jag e rätt fumlig).. Numera så klipper jag av en bit bindtråd ca:10-15cm innan flugan påbörjas. Jag fäster in den avklippta biten i en ögla där jag tänker påbörja dubbingen, på ena delan av öglan så kletar jag in sparsamt med vax därefter så portioneras dubbingen jämt över den vaxade delen. Efter detta så tvinnar jag öglan så att dubbingen blir invävd i bindtråden, sedan så snurrar jag den dubbade öglan som vanligt till önskat uteseende.. Jag tycker att detta är mycket enklare och jag har märkt att flugan blir starkare till konstruktionen.. Jag säger inte att detta e rätt sätt men det fungerar för mig.

Angående mängden dubbing så... hmmm.. tänk dig när någon tar en prilla snus för första gången, ta lite mindre dubbing.. (jag vet inte hur bra den liknelsen blev)

:)

I vilket fall som helst.. SKITFISKE på dig
 
Lättare dubbing

Hej.
Jag brukar använda "lättdubbad" dubbing... Ex haröra, finedub eller haretron´s produkter. Icedub är också ett lättdubbat material. Nästan alla naturmateriel:
Opossum, Muskrat, Ekorre, mm är lättdubbade (underullen) Däremot har jag inte mycket till övers för ex sealex, Antron etc.. Om jag inte är ute efter att bygga en större kropp för ex streamers.

Dessutom brukar jag fukta fingrarna lätt när fingerfärdigheten sviker mig.
Fast dubbingloop eller liknande är ju inte heller fel ;) Lycka till /Tony
 
dubbelidubb

Jag har personligen till 90% annamat Lennart Bergqvist's filosofie från boken "Flugbindning på mitt sätt", jag använder i princip bara Fly-Rite vilket är ett lättdubbat material och man får alltid samma färg när man köper nytt.. Kvaliten är jämnare än om man köper naturmaterial.. Nästan den enda gången jag använder annat än Fly-Rite e när jag gör mina guldribbade haröron, då blir det dubbing med haröra just..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xerxs problem.. Fiske 1
TG Problem Spö vs Rulle Fiske 6
Jonny Elofsson Problem med Ambassadeur 5600AB Fiske 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.