Dubbelpik

Upptäckte till min förfäran att jag har för lite friluftsprylar! ;) Tänkte därför köpa en rejäl dubbelpik nu till skridskosäsongen (som föresten borde va i full gång nu om det inte vore för detta eviga sunkväder!). Jag vill ha en rejäl sak med fixerad längd, inte något ställbart elände som bara går sönder. Nu är frågan, hur långa ska de vara? I förhållande till min kroppslängd alltså.

Vänliga hälsningar,
Vicke
 
beror på det seru..

Dubbelpik är mycket trevligt vid motvind och som stöd när man tar sig över dålig is. Vid dessa tillfällen behöver man inte så långa stavar enligt mitt tycke. Håll armbågen i 90 grader, flytta upp händerna ca. 10 cm från detta läge. Detta tycker jag är idealiskt för dessa förhållanden.
Vill man däremot aktivt använda pikarna även i hög hastighet,kanske med vinden i ryggen, vill man gärna ha längre stavar för att få ordentligt frånskjut. Som tidigare + 10-20 cm. Testa. Pikmakaren och Almgren gör finaste dubbelp. enligt min mening. Haglöfspiken är inte prisvärd /Ola
 
Längder

Beror på åkstil. Kortare om man bara stakar på vid besvärlig is, och längre om man stakar i alla fören.

Pikmakarn rekommenderar för sina pikar

Turbo modellen: 25 cm under kroppslängd (alla fören)
Standard modellen: 40 cm under kroppslängd

/Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.