Downhill, Gesunda

Nu står en sprillans ny cykel i hallen och väntar på sommar... Tänkte boka en stuga på Sollerön och undrar om någon varit i trakten och cyklat? Har preliminärbokat kristi himmelfärdshelgen. Kan det vara något. Nån som har bilder? Hur är banorna (eller vad det heter på svenska)?
Massa info hitåt tack! :)
 
Grattis till nya cykeln!

Spårkartan från deras hemsida:

bikekarta.gif


När jag var där, över midsommar -08, höll spåren otroligt hög klass. Det slitage som uppstod var personalen snabba på att fixa till.

Om du åker dit primärt för att cykla är det nog smartare att boka boende vid berget, det är skönt att bara kunna rulla 100m till stugan efter en dags hojjande. Det finns både stugor och rum. Rummen tror jag håller vandrarhemsklass.

Sök lite på happymtb. Det finns mängder med reserapporter, bilder och filmer från den gångna sommaren på Gesundaberget.
De flesta verkar vara överens att det är hög klass på stigarna.
 
Roligt att fler verkar vara på väg till Gesunda! Har inte varit där själv ännu med cykel men bara hört possitiva saker om det förutom själva liften som tydligen ska vara mer än lovligt seg.

När jag var i Åre förra sommaren så sa de jag träffade där som varit på båda ställena att kvalitén på banorna översteg Åre, det var bara höjden/längden man saknade. Bestämde mig då för att testa båda ställena i år :)

Angående boende, finns det någon bra camping i närheten (har bil så det behöver inte vara i anslutning till backen)? Kul att testa tält tänkte jag men vill gärna ha tillgång till dusch då i alla fall jag inte är vidare snygg efter en dag i backen :)

Och vad blev det för cykel? *nyfiken*
 
Tack för svaren! Fick mail från Gesunda nu och de skulle förhoppningsvis få öppningsdatum till vecka 6.

Jag har bara cyklat i Hafjell (som ju är helt fantastiskt) och Grefsen (Oslo). Men så har vi vänner som har stuga på Sollerön, så vi får bo där billigt. Tänkte därför att det kunde vara kul att testa Gesunda också. Nu är jag ganska klar för att cykla om man säger så. :)

Jag har köpt en specializd sx trail 1. Det är ju egentligen en freeridecykel men jag har testat några olika och valde en lättare och lekfullare cykel. Kände mig mer hemma på den än en renodlad downhillcykel som jag tyckte kändes som ett skenande godståg... hehe. Är ju nybörjare så jag cyklar inte så himla fort ändå. Ska väl byta ut gaffeln så småningom mot en bättre.

Och nu hittade jag lite filmer på youtube ja... Varförärdetintesommareredannuuuu???
 
Gesunda är kanon, roliga smala DH-stigar och ett par grävda lekspår.

Visst går stolliften ganska långsamt men det är ju inte direkt långt att åka till toppen. I vart fall bra mycket bättre än de backar som bara begåvats med ankarlift, det är inte roligt på cykel.

Sollerön har en camping men jag minns det som rätt överkomligt att bo på vandrarhemmet direkt vid liften, finns weekendpaket där logi och liftkort ingår.

Åre har också sin charm med de långa lederna och högfjällsnatur. Lederna i lågzon är däremot sämre än Gesundas diton. Åre har dessutom en del tvättbrädor som man slipper i Gesunda (men båda ställena är bra mycket bättre än de bike parks jag testat i Europa på den punkten).

Stannar man länge i trakten av Gesunda och tröttnar på den backen kan man ta en dagstur till Kläppen och testa deras anläggning också. Har inte varit där själv men det här låter ju rätt bra: http://www.freeride.se/content/2293/

PS: Förra året försvann sista snön 21:a maj: http://se.youtube.com/watch?v=NXlxp2TW1Lc
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.