Djävulsporten

var riktigt bra i helgen. 2-3 ledbara linjer och flera topprepsmöjligheter. Bortsett från läget där man konstant måste hålla öga med att inga bilar träffas av nedfallande is är det riktigt rolig klättring. Med mer kyla mot slutet av veckan kommer det säkert att vara ännu bättre. Nu är säsongen igång!

Klas
 
Har tipsat tidigare, men här tjatar jag igen;

Söder om Södertälje finns också en bergsskärning med ett par praktfulla isfall. Jag kan inte isklättring, men bedömer att det finns ett eller två ställen där det är klättringsbart, och där höjden kan vara 12 +/-3 m.
Säg till, du som vill ha närmare lägesbeskrivning.
 
Vad säger lagen?

Jag är väldigt intresserad av en närmare läges/vägbeskrivning! Jag undrar om det är det som jag såg på motorvägen alldeles söder om Södertälje på väg mot Djävulsporten. Förövrigt reser det sig en fråga när vi pratar sprängklippor vid motorvägar. Det finns ju onekligen en hel del sådana med potentiella isklättringsmöjligheter. Är det någon som vet vad lagen säger om att vistas vid motorvägar hängandes på isfall?

Klas
[Ändrat av orkesterchefen 2004-01-19 kl 16:27]
 
Mellan vagnhärad och studsvik

Åk E4an söderut och åk in i Vagnhärad (3-4 mil S Södertälje). Följ väg 219 mot Studsvik. Några km efter Vaghärad åker du igenom jävulsporten...
 
Jag trodde det framgick av mitt första inlägg att jag inte behöver vägbeskrivning till Djävulsporten. Jag var ju där i helgen. Däremot är jag intresserad av att veta var Mezzners ställe ligger.
 
"Mitt ställe" ligger där du kanske spanade lite på väg till D-porten. Om man passerar Södertälje på väg söderut så finns en sista utpost av Södertälje som heter Pershagen. Där ungefär ligger det konkade "Outletet" vad det nu heter (Fetival Park?), tillsammans med en trafikplats.
Efter denna passeras en km kanske, där det är öppen mark på båda sidor om motorvägen och där gamla riksettan går parallellt med motorvägen. Man kan i dagsljus se Bränninge gård till vänster om vägarna.

Efter ett motlut hamnar man i en bergsskärning, och på höger sida om motorvägen finns flera "isfall".

Bästa vägen dit är dock gamla riksettan, dvs sväng av vid ovannämnda trafikplats kör söderut genom Pershagen, sväng antingen höger vid Bränninge gård under motorvägen, eller fortsätt förbi "berget" och tag höger mot Sjöhaga och parkera när det känns lagom nära för anmarsch...

Klättring på motorvägen är säkert förbjudet, men vid sidan om bör ju inga trafikregler vara aktuella...

Om ordningsmakten kommer antar jag att de pekar på det olämpliga med att fånga bilisternas intresse, men den envisa kanske kan be om tillämpligt lagrum (efter att bett tjänstemännen om leg, var det inte så Pecal?).

Med andra ord kanske det lämpliga kan ifrågasättas, men väggen ligger inte jättenära vägen...

(Om någon får veta av polisen vilket lagrum som gäller går det ju att posta hit!)
 
Motorvägsklättring

Tjena

Vi har klättrat flitigt på olika sprängklippor utefter motorvägarna i Göteborgstrakten. Det är ju ett suveränt sätt att kunna isklättra i gatubelysning även efter jobbet vid 7 när det är kolmörkt. Lite som isklättringens motsvarighet till klättergym. Efter en kort biltur är det ca 5 minuters anmarsch, 5 minuter för att sätta topprep i ett par träd och sen är man igång.

Tips: 45:an strax efter Bohus när man kommer från Göteborg. Mitt emot Kungälvs fästning. ca 20 meter 90 gradig is i ett 200 meter brett bälte. Parkera på grusvägen strax efter klippan och gå tillbaka.

Att polisen skulle ha några synpunkter på detta tror jag inte. Speciellt inte efter motorvägen för då är det ju oftast vägren och diken emellan så det riskerar ju inte att ramla is på några bilar.

//fredrik
 
djävulsporten i söndags

Hamnade faktiskt vid djävulsporten av "misstag" i söndags och det var fint där. Men det är jobbigt med isen som är riktigt nära vägen. Man får springa runt o samla in isbitar rån vägen hela tiden så det var smidigt att vara 3 pers, en klättrare, en säkrare och en städare =)

Och angående polis diskussionen ovan så körde faktiskt en polisbil förbi och de stannade inte och pratade med oss så jag antar att det är ok så länge man inte utgör någon fara för bilarna.

Det är ju lite opraktiskt att man måste stoppa upp när det kommer bilar. Men som sagt, is finns och den är rätt tjock o fin.
 
Nordväst om Stockholm

På E18 mellan Bålstad och Enköping ligger Ekolssund. Alldeles när man har kört över bron uppenbarar sig helt fantastiska sprängklippor med tjocka islager. Skulle tro 20-25 metersturer och är för mig nästa motorvägsprojekt. Kanske redan till helgen!

Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johangille Djävulsporten Isklättring 1
AlexT Isen är borta i Djävulsporten, läget i Ågelsjön? Isklättring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.