Diat blir lite blåstickigt!!!

Tjenare jag har börjat fota på dia, en kul grej som jag kommer att fortsätta med.
Grejen är bara den att jag får lite för mycket blått i mina naturbilder där det är blå himel och grönt gräs. Men på diat har gräset lite för mycket blått i sig. Hela bilden blir blå så att säga...
Kan jag ha felexponerat den eller???
Jag tror att jag körde på Bländarautomatik just då...
Film Fuji Sensia tror jag... eller om det var vejlia ( om det spelar stor roll) 100ASA.
Hej.//Dan
 
Blåstick medicin

Diat återger den färgtemperatur som fanns vid ditt exponeringstillfälle.
För att motverka blåsticket finns det laxfärgade filter vilka mao ökar den röda färgen i bilden. Dessa finns i olika täthet och tillsammans med ett uv-filter kommer det säkert att bota dina bekymmer. Om du vill gå mera vetenskapligt tillväga skaffa dig en serie laxfärade filter och en färgtemperaturmätare, Gossen har tex.
Men med två laxfärgade och ett uv-filter -fiffigt är att ha objektiv med samma filterdiameter- klarar de flesta sig bra.
 
Färgtemperaturen beror också på tidpunkten...

Hejdu!

När på dagen fotade du? Det blir oftast blåare mitt på dagen än om du fotar tidigare på morgonen eller senare på kvällen. Speciellt tydligt blir det på sommaren i sydligare trakter där solen står riktigt högt. (Solstrålarna får kortare väg genom atmosfären -> det blåa i solljuset hinner inte "filtreras bort" av luften).

Testa ett filter 81A för att "värma upp" ljuset (B och C är kraftigare).

Dia är roligast! Efter Svart-vit infraröd, förstås...

/Anders
 
Mitt på dagen-

ja det var det på alla mina dior som jag tog vid den tidspunkten.
Ska köpa dessa filter innan nästa färd. Tackar.
Dan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Öland4ever Lite bilder från Solen & Vindarnas Ö > Öland Fotomotiv 0
xlunja Lite bilder från helgen Fotomotiv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.