Den röde tar sig!

Nu har jag kört några gånger med Skyllermarks röda som jag första gången tyckte kändes lite för långa. Jag har nu meckat ordentligt med sidinställningen också och hittat bra lägen på hö och vä fot. Otroligt vad det skiljer sig mellan fötterna på mig! Höger har jag förskjutit max fram och rätt mycket bak, vänster endast lite fram och nästan inget bak. Tog ett tag att hitta dessa lägen, långa sträckor stående på en skridsko på ÖIP och mycket pillande fram och tillbaks. Nu är skridskorna grymt sköna och jag får till ett klart bättre driv än med mina tidigare skridskor på grund av den längre åkytan bakom foten. De är också hyfsat kvicka, utan att vara superlivliga. Bra för större isar, precis som var meningen. Dock tycker jag fortfarande ett 2-3 cm kortare förskepp inte hade varit fel, då kunde man gå lägre i pendlingen, men jag kanske vänjer mig snart. Annars sågar jag lite av förskeppet, men det blir i så fall nån månad in på nästa säsong, så att jag får en riktig möjlighet att vänja mig. Tanken var ju att slippa kapa själv...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.