debatten dör ut...KOM IGEN!

  • Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
Debatten verkar dö ut. Säck fanatism är jag tydligen ensam om . Finns det ingen som anser att Haglöfs gör väldans bra ryggsäckar? Jag menar de påstår själva att Viktor har "Väv, blixtlås, spännen, remmar, allt ned till minsta detalj är valt med största omsorg och det bästa som finns att uppbringa idag." Smaka på det! Skulle ovanstående stämma skulle de göra sina säckar i vit spektraväv istället för polytex ripstop! + köra in 7005 alu stänger eller titan. Vad anser ni om Viktor, alla ni som glada i hågen köper Viktor som är "den bästa ryggsäck vi någonsin gjort." ? Ge mig argument.


PS: Bonus till de som vill: var köper jag en Inex bayonet och vad är det? (jag vet)


PSS: Alla citat är hämtade från www.haglofs.se
 

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
Norröna....

Hejsan !
Norrönas synkronsäckar har bl.a ett höftbälte som är rörligt runt en vridningspunkt som sammanfaller med höftens vridningsaxel. På så vis överförs vikten effektivt direkt till höften. Samtidigt som höften kan röra sig fritt i förhållande till axlarna. Mindre kraft behövs då för att stabilisera ryggsäckens rörelser. Norrönas säckar har använts på Marit Holms och Lars Monsens 300 mil vandring genom Alaska. Norröna används också av elitstyrkor i försvaret och flera Natoländer.


Materialet är Norrönas Du Pont Cordura och ryggsäcken har istället för tyngande kolfiberstavar avstyvning med polstrad platta i konstmaterial (kunststoffplate på norska).
Hälsar Mats Frank, Umeå
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Inget nytt under solen...

Ok.


Kolfiber stavar väger inte så där jätte mycket. Däremot kan de avlasta säcken över hela höftbältet så att den sitter extremt tight, detta är bra vid exempelvis skidåkning då säcken skall sitta så tight som möjligt. Detta går enkelt att ställa in på Bora 95 och det är något som även Jack Wolfskin har tagit fasta på i sina säckar. Frisvängande höftbälte är inget ovanligt, Klättermusen har det och även Arc´teryx. Lowe Alpine har det också. Däremot är höftbältet hos Arc´teryx oslagbart, fråga de som säljer Arc´teryx. Dessutom är designen på Bora 95 mer genomtänkt, bla den stora fickan där bak. Bora 95 väger 3.35 kg, (storlek R), vad väger Norrönna säcken?


Jonas F.
 

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
Åsikter

Hejsan !
Norröna Storen, 100 liters väger 3.0 kg och Norröna modell Stetind, 90 liter väger 2.9 kg, så det skiljer en del.


Detta tyder på att Norröna är en mer "ren säck", dvs inte så mycket i mitt tycke onödiga tekniska detaljer.Arcteryx har ju lite mer fack etc.


Intressant det där med kolfiberstavar. Det är säkert bra.


Jag föredrar att packa mesta möjliga i säcken. Det där med att man kan göra midjeväska av topplocket på Arcteryxen är för mig inte alls en nödvändig finess. Ytterfickor är inte heller nödvändigt tycker jag. På Norrönasäckarna kan man köpa till detta extra. Delbar säck tycker jag är onödigt, man packar ändå upp allt varje dag. Men andra kanske uppskattar detta.


Många garvade fjällvandrare jag träffat I Kebnekaiseområdet har iallafall Norrönasäckar. Även i Norska fjällen dominerar förstås Norröna. Och det är ju ett gott betyg.Även testen i Utemagasinet har visat höga betyg för Norröna-säckarna.


Jag har just nu en hAGLÖFS sHO-sHO och den är inte speciellt bra beträffande höftbältet.


För mig är det viktigt vid skidbestigningar att kunna sätta skidorna utanpå, går det på Arcteryxen ?


Hälsningar Mats Frank, Umeå
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
mer åsikter...

Det skiljer alltså 350 gram mellan Norröna Storen och Bora 95
Bär man tung packning så betyder inte 350 gram sådär jätte mycket, viktigare är då att bärsystemet funkar.
Jag tycker inte att sidofickor är nödvändiga, men däremot fickan där bak fungerar perfekt om exempelvis skall ha tag i ett regn plagg snabbt utan att behöva gräva i själva säcken. Delbar säck, topplock som är avtagbart, sidokedja, allt detta behöver du ju inte använda om du inte vill, men du har ändå möjligheten ifall du skulle resa under andra förhållanden, kanske på semester då en midjeväska är bra att ha. Det är bättre att ha en flexibel säck än en icke flexibel.
Testen i ute magasinet. innan de iförde det nya betygs-systemet så hade de en skala melan 1-5. Nästan alla säckar fick 4. Arcteryx, Lowe Alpine, Klättermusen, Berghaus, Modan + någon till fick 5:a. Vad säger det? Det säger att deras tester inte tillräckligt bra kunde särskilja mellan toppsäckarna. Så ett högt betyg hos utemagasinet får man ta med en nypa salt. Men om du vill ha en bra vägledning, kolla Climbing Gear Guide. De brukar oftast toppa sina rekomendatioenr med Dana Design och Arcteryx.
Boran har en liten ficka längst ned på varje sida. Där kan du ha skidorna + kompressions remmarna som håller skidan upprätt, om du förstår vad jag menar. Det går alltså att sätta skidorna utanför arcteryxen.


Slutligen: SHO SHO. Denna säck kan man ha om tågluffar men i princip inte till något annat överhuvudtaget. North face har ryggsäckar i samma pris men som är milsvida bättre.


PS: det är inget fel på Norröna så sätt, men vill man ha det bästa så finns det bara en säck att välja, ;) MVH: jonas f.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Inte alls

Hej,


Varför lyfta fram Arcteryx av alla säckar?
Jag konstaterar att Arcteryx är onödigt tung, ful, har en massa onödiga påhängda finesser som, även om de skulle hålla, är irriterande. Jag är föga imponerad av höftbältet och har sett flera exempel på att de inte är speciellt fältmässiga (fungerar bättre på butikshyllan eller framför spegeln än i snåren i Sarvesvagge). Formen och tyngdpunkt gör att säcken lämpar sig bättre för skidåkning och ren alpinism än för en traditionell fjällvandring. Till sist priset, den är klart dyrare än alla jämförbara alternativ. Världens bästa säck? Inte för mina syften.
För den trendkänslige är den dock helt rätt val.


Vandraren
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
...var är argumenten?

Ok "vandraren"



Jag visste inte att det är trendigt att ha en Arc´teryx säck. Men eftersom du verkar ha koll på vad som är trendigt när det gäller säckar så får jag väl tro dig. Ser ingen direkt nackdel att en säck skulle vara "trendig" så länge den fyller sina syften.
"Jag konstaterar att Arcteryx är onödigt tung, ful" påstår du. Tung i förhållande till vilken säck då? Än din egna säck? Och hur mycket skiljer det? Bär man tungt så spelar inte några hundra gram hit eller dit någon roll, det har vi redan konstaterat tídigare. Ful? ok, det får stå för dig, om det är ett av dina kriterier när du köper en säck så kan jag bara beklaga.
"en massa onödiga påhängda finesser". Återigen vilka? Menar du bakfickan? Eller topplocket? Om du skall punktera argument måste du specifisera dig bättre.
"Jag är föga imponerad av höftbältet". Jag har testat olika säckar och nästan alla har för mjukt höft bälte. Vilket får som konsekvens att säcken åker ned en bit stöter till hela tiden när man går. Många prisar just höftbältet som en av de bästa på marknaden. Du skriver heller inte varför du inte är imponerad av det.
"har sett flera exempel på att de inte är speciellt fältmässiga". Var, varför och hur? inte bara påstå en massa saker utan att precisera.
"den är klart dyrare än alla jämförbara alternativ". Vilka är de jämförbara alternativen? Lowe Alpine Crossbow (90+15 liter)kostar 3695. Norröna ligger i samma prisklass (i GBG). Klättermusens mjölner (100 liter)kostar runt 3700. Bergans ligger också lite över 3000. Vad finns det kvar då? Haglöfs? Alla bättre säckar ligger över 3000 kr för en 100 liter. Arcteryx är på inget sätt dyrare än de andra.
Till sist: vad har du själv för super säck? Själv tror jag att du har en mjölner eller en Norröna. Det låter nästan så på snacket. Eller, med tanke på det där med vikten: Du kanske stegar omkring med ICA kassar på fjället. Garanterat otrendigt och extremt lätta. Jonas F. asljf@hotmail.com
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.