De första staplande stegen…

Efter att ha läst inläggen i detta forum är jag säker på att jag har hamnat rätt!

Efter att i några år fiskat med haspel är jag nu sugen på att ta ytterligare ett steg och prova på detta med flugfiske.

Jag gick nyligen en kvällskurs där vi fick en genomgång av grunderna vad gäller kastteknik o.s.v. Fick svinga spöt på land och sedan med fluga i en sjö - skrämde mer fisk än vi fångade! I alla fall så gav det mersmak.

Det vi inte han lära oss något om var materialval, flugor etc. Kan någon tipsa om ett bassortiment av flugor som lämpar sig för fiske i Norr- och Västerbottens älvar och sjöar? Tänker mig i första hand att fånga lite harr och öring och kanske någon röding?

När jag ändå frågar kanske någon kan tipsa om lämplig nybörjarutrustning i övrigt? Kan tänka mig att den lokale handlaren har många goda (dyra?) tips och råd i den frågan men tänkte att det ändå kan vara roligt att höra andra flugfiskares syn på saken!
 
Prova "Loop Adventure"

Tjena!

klart du ska börja flugfiska!!

Loop har ett jättebra flugfiske set som passar utmärkt till nybörjaren... Det är alltså fina grejor, som man kan ha länge. Det kostar 1495:- har jag för mig.

lycka till

mattias
 
Nu vet jag inte var du bor någonstans, men ifall du håller till i Umeå trakten och ev. var med på en av kurserna via Blixt så prata med ngn av de som "ledde" kursen så sätter de ihop ett paket till mkt bra pris.
Är mkt nöjd med det Guideline paket de har där som de satte ihop
 
Tack för alla tips!

Maf, du har gissat helt rätt. Jag har varit på en Blixtsport-kurs. Då kanske du kan tipsa om trevliga "nybörjarflugfiskevatten" i och omkring Umeå? Jag kommer inte att skaffa mig vadarbyxor eller flytring det första jag gör så jag vill gärna hitta ställen där strandvegetationen inte är allt för tät....
 
Önskar jag hade några bra tips om det. Har precis själv börjat, men Nydala har precis satt ut 500kg regnbåge, och där finns det "kastbryggor" runt sjön och en del andra platser det går att stå. Har inte hunnit testa flugfisket där själv ännu. Brunnssjön i jäkneböle? är en liten sjö med bra plats och utsatt regnbåge där man kan svinga utan allt för mkt trädkontakt ;)
Blå Knuten har någon klubbsjö vid Hörnsjön med utsättningar i också. (mjösjön?)
Annars vet jag inte, letar själv efter platser utan vadarkrav då jag inte haft råd ännu. Vet du något så berätta ;)
 
Fiskevatten

Med tillgång till bil finns det några vatten kring Umeå som kan vara lämpliga för flugfiske även utan vadarställ. Längs Rickleån finns det en del ängar där flugorna inte riskerar fasta i träd osv, likaså finns det sandbankar längs Lögdeån som lämpar sig väl.
 
Re: Fiskevatten

indén; sa:
Längs Rickleån finns det en del ängar där flugorna inte riskerar fasta i träd osv, likaså finns det sandbankar längs Lögdeån som lämpar sig väl.

Ungefär var längs dessa åar hittar man dessa platser?

Mvh Ulrica
 
Välkommen till en beroendeframkallande sysselsättning.
Vad gäller flugval så kan jag rekommendera Lennart Bergkvists bok "Flugfiske på mitt sätt". Bra och brett sortiment samt bra bindbeskrivningar.
 
Tjena!
Kul att du börjat med flugfiske, du kommer inte att ångra det!!
Några bra flugor för harr o öring som du inte får vara utan: Nattsländepuppa, Superpuppa (flytande nattsländepuppa) Streaking Caddis + Europa 12:an (nattsländor) Några dagsländor i olika stadier, bl a Stor Strömslända o Gul Forsslända i dunstadiet (sländan) och som nymf och flytande nymf. Dessutom är harörenymfen ett bra allroundmönster, gärna med guldskalle om du behöver fiska lite djupare.
Loops nybörjarset som tidigare beskrivits är kanonprylar för de pengarna. Det hittar du bl a hos dan-tackle.com eller jkflugfiske.com

Mvh Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
122333 Första fiskespöet Fiske 8
snuffle Första flugfiskeset Fiske 3
LOOP32 Första fiskedagen(vet lite sent men ändå) Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.