Dambyxor med vidd över stuss och lår?

Finns det några bra friluftsbyxor i damstorlek som inte är så smala över låren? (OK, jag _vet_ att det är mina lår som borde vara smalare, men nu är det som det är...) När jag provar byxor ser det nästan alltid ut så här: I ryggen hamnar byxlinningen ca 1 dm bakom svanken. Över ända och lår sitter det väldigt tight. Runt smalbenen flaxar det alldeles för mycket tyg, både på längden och bredden.

Ok, lite skulle man ju kunna anpassa genom att sätta i resår osv, men det hade varit trevligt med byxor som passar från början... Har någon något tips? (Ej postorder)

Tack på förhand!
 
Förut (typ för 1-2 år sedan) har North Face haft en del dammodeller som varit ganska vida, men jag vet inte hur årets kollektion ser ut.
"Inte smala över låren", men får byxorna vara tighta om de är elastiska? Nu vet jag ju inte hur din kropp ser ut och vilka proportioner du har, men Lundhags Traverse har elastisk bak och en bit ner på baksida lår, de gillar jag väldigt mycket. De ska/kan sitta tightare än "stela" byxor.
 
Pratade senast igår med min sambo om just detta. Vi var eniga (har hört detta från flera andra kvinnor också) om att Fjällräven ofta har just denna form på sina byxor. Midjan är förhållandevis hög, och så är de generöst skurna över bak och lår. Vadernas skärning ligger utanför mina domäner :)

Annars kan jag tipsa om olika joggingbyxor. För vanlig fjällvandring är de helt OK, och de har rätt ofta (Craft, Newline) en ganska "feminin" skärning. För mig märks det de gånger jag av snålhet (eller ett skriande behov av 3/4-långa tights, som knappt finns i herrstorlekar!) köpt damtights som sedan suttit väldigt, väldigt märkligt på min benröv och mina pinnlår...
 
Man vill ha riktiga byxor!

Hej!
Har samma problem som du och jag håller med föregående talare att Fjällräven kommer närmast, när det gäller passform.
Det finns modeller som dom kallar generös skärning eller något sådant. Har köpt ett par nu i juni.
Dessutom har Fjällräven fördelen att dom har rå längd. Jag har relativt korta ben och blir alltid tvungen att klippa av och sy upp. Då blir man ju inte så glad om byxorna har blixtlås eller dragsko eller något annat käckt längst ned. Detta har gällt framförallt skidbyxor genom åren. Tänk att herrarna alltid har en mängd storlekar att välja på, både på sportkläder och vanliga gubbyxor, men vi kvinnor alltid får nöja oss med dålig passform. Jag använder alltid skärp för att hålla ihop eventuellt överskott i midjan, men många av Fjällrävens modeller har resår i sidorna. Jag är absolut inte extremt kraftig och tänker ofta på hur många det finns som är kraftigare än jag och som inte har en chans att få ett par bra friluftsbyxor. Det går ju faktiskt inte att vara ute i mjukisbyxor.
Naturkompaniets butiker brukar ha den största sorteringen av Fjällräven.
C.
 
Tack för era tips! Jag hoppas att jag hittar några bra byxor - det är toppen att ha några tips på märken att utgå ifrån i letandet! Ev. åker vi förbi Ö-vik i sommar, så det får nog bli en sväng in på Naturkompaniets outlet (Måste komma ihåg mutor till barnen, som inte direkt hoppar av glädje när mamma skall prova byxor i en timme... *s*)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.