Dagtursäck för syrran

Hej,

Syrran (i 40 årsåldern) behöver en dagtursäck och jag tänkte höra om ni har några bra tips att ge på sådana.

Jag rekommenderade en storlek på 30-35 liter, men hade i övrigt svårt att ge tips om bra säckar.

Idéer & förslag?

/Mats
 
Jag har en Haglöfs Thight Pro vilket jag inte skulle köpa igen. Vid regn läcker dragkedjan och vatten har en förmåga att samlas i botten och göra det mesta rätt blött. Bärsystemet är dessutom lite klent så den är inte så lämplig för vikt. Skulle jag köpa en ny skulle jag välja en med ett ordentligt topplock för att hålla innehållet torrt.
 
Jag skulle föreslå en stabil säck. Det finns många säckar som är för veka i ryggen. Packar man dem fulla eller åker till snabbköpet blir de helt värdelösa.

Själv har jag en Norröna Besshö som jag är mycket nöjd med (kanske lite mycket remmar). Men den kostar över tusenlappen.

Ett annat alternativ är försvarets Stridssäck 2000 som verkar rejäl och prisvärd. Något slappa axelremmar dock, och det är inte säkert att krigsgrön är din syrrras favvofärg.

Vill man ha en snygg och ren säck är Lunhags Rollo fina, men de är veka i ryggen.

Lundhags Dovre är nog bra också eftersom de är konstruerade som en stor säck. Lita inte på literangivelsen bara, de är STÖRRE än vad som står - Dovre 30 är närmare 40 liter.

Jag skulle börja med att kolla vad Everest eller McKinley hade att erbjuda.
 
Lundhags

Jag har en Lundhags 30L som jag köpte för att kunna packa tungt i (böcker, mathandling osv). Jag är jättenöjd med den och har använt den massor både i fjällen och i skogen förutom att jag har den varje dag på jobbet. Fördelen med den jämfört med andra i den storleken som jag hittade när jag köpte den är att den har ett mycket rejält midjebälte plus ett spänne över bröstet. Dragkedjor och sömmar är väldigt stadiga, priset man får betala för det är att den väger en del.

A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Dagtursäck Transportera 10
highlandpark Dagtursäck - antal liter? Transportera 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.