däcksbag

Hej
Jag skulle vilja ha tips om en däcksbag som är 100% vattentät för att ha kamera och andra små saker i. Ja jag vet att man inte ska ha kameran på däck men om man är beredd att chansa lite går det nog.

Tacksam för alla tips då jag själv har tillbringat de sista veckorna letande.

Patrik
 
Ingen däcksbag, men

Pelican, http://www.pelican.com/ gör väldigt fina vattentäta väskor.
Jag använde själv sådan innan jag hade vattentät kamera. De finns i olika storlekar, från små som knappt rymmer kompaktkamera, till stora som rymmer en rejäl systemkamerautrustning.
För att fästa dem på däck använder man lämpligen gummicord och rejäla krokar. För perfekt passning mot däck får man kanska fixa något som följer däcket och som sitter fast i väskan.

erik
 
Däcksbag

Hej Patrik
jag håller på och lurar på samma sak
alltså var man får tag på en vattentät väska
jag har funderingar på att köpa en tankväska till MC
det finns ju både vattentäta från Ortlieb och andra fabrikat, nästan täta.
Fördelen som jag ser det är att till dom väskorna finns det nästan alltid kartfickor att sätta på och dom är i dom flesta fall expanderbara (väskorna alltså)
en annan snickvariant som jag har lurat på är att köpa en cykelväska som finns på biltema (169:), spraya med impregnering, bara för att testa hur det är att paddla med en väska framför brunnen
tala gärna om vad du kommer fram till

Classe
 
Prijon

Det finns en däcksbag på http://www.globetrotter.de på sid 19 under båtar och tillbehör. Märket är Prijon så det är möjligt att den säljs i Sverige också, har inte kollat det. På tyska heter den i allafall Prijon Decktasche.
 
SealLine ?

Det finns ett märke på Naturkompaniet / Friluftsbolaget som heter SealLine vars säckar från 5 liter upp till 70 alla är 100% vattentäta.
http://www.cascadedesigns.com/sealline/
De som finns på Naturkompaniet är bl.a. en del av Kodiak sortimentet, Baja Bags, See bags och San Juan Bags.
Har själv provat dem en del och är klart nöjd med resultatet, finns de som är halvgenomskinliga (som ett fönster i den annars färgade plasten alltså) så att man lätt hittar vilken man är på jakt efter om man har flera, finns även till viss del i olika färger. från ca. 200:- och uppåt.

Paddla lugnt!

/ Nicke
 
Rulla rätt!

Funkar jättebra så länge man stänger utan att slarva. Å andra sidan gör man bara det misstagen en gång!
/Anders
 
Störs inte paddeln?

Ni som har erfarenhet av däcksväskor framför sittbrunnen. Blir det inte jobbigt att lyfta paddeln extra för att den skall gå fri från väskan?

Eller sätter man väskan framför den båge som paddelskaftet gör för varje paddeltag? I så fall borde det kanske bli svårt att nå eller drar ni tillbaks väskan för att plocka i och ur prylar?

Personligen paddlar jag i en Lisa där sittbrunnen är så stor att jag förvarar kameraväskan under knäna.

Thure
 
Håller med dig Thure!
Det bästa är att ha fuktkänslig utrusting i vattentätpåsar under däck.
Men det finns ju faktiskt utrusting som tål handhavandet över däck.
Om man nu måste ha sin gamla kamera framme över däck så finns det utmärkta "vattentäta väskor"som man hänger över halsen från Ortlieb som duger långt till systemkamror.
Jag gillar inte överdäckslast av något slag.

Bosse.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.