Cyklop o glasögon

Ska till Brasilien på semster och har tänkt snorkla en del där. Tyvärr är jag glasögonbärare och funderar nu på vilket som är enklast
- köra med kontaktlinser och vanligt cyklop
- cyklop med slipade glas
Eftersom cyklop med slipade glas är dyrt (1700:), lutar jag åt att använda mina linser. Ni som kör med linser - hur upplever ni det? Är det bökigt? Jag har provat att simma med linser, men tyckte jag fick in vatten mellan linsen och ögat hela tiden...Är det värt att lägga ett par tusenlappar på ett cyklop med "specialglas"?

Tacksam för lite erfarenheter...

Mvh
Anders
 
Synfel?

Själv har jag för stora ögon dvs jag är närsynt, drygt 2 dioptrier. Jag har haft linser i cyklopet och det gick bra men egentligen behöver jag ingen korrektion under vattnet. Det mesta jag tittar på under vattnet ligger på så nära håll att linserna inte tillför så mycket. Om du är översynt eller mycket kraftigt närsynt så kan du ha större behov av korrektion.

Linser fungerar bra i de flesta fall även om förståsigpåare tycker att att slipade cyklop är bättre.

Thure
 
Re: Synfel?

thureb; sa:
Linser fungerar bra i de flesta fall även om förståsigpåare tycker att att slipade cyklop är bättre.

Thure

Njae.. Att ha slipade glas i dykmasken är väl nästan en självklarhet för dom som dyker mycket och ofta. Plurrar man lite på semestern så finns det ingen anledning att slänga ut 1000-tals kronor på specialglas till dykmasken..
 
Re: Re: Synfel?

-Patric-; sa:
Njae.. Att ha slipade glas i dykmasken är väl nästan en självklarhet för dom som dyker mycket och ofta. Plurrar man lite på semestern så finns det ingen anledning att slänga ut 1000-tals kronor på specialglas till dykmasken..

Beror som sagt på synfelet. Jag har inbyggda läsglasögon i och med min närsynthet och behöver inte korrektion när jag tittar på nära håll upp till någon halvmeter under vattnet. Det mesta av det allra finaste jag sett under vattnet har varit på ungefär det avståndet eller kortare.

Thure
 
jag tror jag måste klargöra en sak.. det jag pratade om gäller om man skall välja mellan slipade glas eller linser, är synfelet av en art där ingetdera behövs så förstår jag inte vad vi pratar om.. MEN står det mellan linser och slipade glas så är det oftast så som jag tidigare skrev..!
 
Jag har dykt (håller inte på längre) och snorklar med linser. Jag är närsynt (ung. 2 dioptrier).
Alla blir närsynta under vatten och med mitt synfel tycker jag att jag ser för dåligt (ser inte fina fiskar tydligt mm) utan någon slags synkorrektion.
Fördelen med linser är att man ser bra även när masken är av. Nackdelen är att man kan tappa dem. Det har inte jag gjort men jag har alltid med ett extra par linser ifall. Det går bra att skölja ur masken under vattnet om man blundar. Enda gångerna jag varit utan linser är under utbildningar, när masken åker av och på under vattnet flera gånger på en dag.
Jag har dykt ner till 30 m och varit på drygt 50 m i en tryckkammare med linser utan problem eller obehag.
Har träffat några dyklärare som föredrar linser framför slipad mask för att det är smidigare på land före och efter dyket.
/Stina
 
Är man rädd att tappa linserna kan man ju köpa engångslinser att ha när man dyker (om man nu inte redan kör med engångslinser). Jag kör normalt med vanliga månadslinser men brukar köpa engångslinser från Lensbuddy att ha som "slarvlinser".
 
Linser

Jag dyker med engångslinser. Funkar fantastiskt bra. Aldrig haft några problem alls. Av någon anledning verkar jag aldrig tappa linserna i saltvatten, men så fort jag bara tänker på att öppna ögonen under sötvatten så trillar linserna ut.
Någon som har en bra förklaring till det??
 
Jag har slipade glas sedan några år och är mycket nöjd med det. Personligen är jag lite för torr i ögonen för att trivas helt med linser, använder det bara på karateträningen. Nackdel med slipade glas är att man har ett par glasögon som ligger och dräller någonstans och riskerar att mosas när man är i vattnet. Speciellt på en gungande dykbåt kan detta vara lite farligt...
/Henning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rookien Cyklop till barn ? Dykning 2
EveM snorkel+cyklop Dykning 3
highlandpark cyklop för glasögonbärare Dykning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.